Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Purity Problems

Purity Problems

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Asalamu Alaykum Warahmatullahi Wabarkaatuhu , Dear respected Mufti Saheb, I’m facing a problem with regards to purity issues and halal food. 1. Firstly, when one uses handwash and rinses their hands , the smell remains so are there hands still considered to be impure? Therefore, can one eat using the same hands? This is a problem whenever I go into the kitchen. I think the taps/towels still have handwash on them as even if a person rinses their hands ( they only do it quickly after applying the handwash) , the smell remains so the hands are still impure. 2. Secondly, if a bun attached to the wrapper ( the chocolate has stuck onto the wrapper ) possibly haram as the wrapper may be impure ( made out of impure substances )? How can I rid myself of these doubts? Jazakallah khair for your help.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

At the outset, we wish to advise you to avoid baseless doubts as this is the play trick of Shaytaan. If you are sensitive to the possible impurities in various things, you should be more sensitive to the impure tricks and plays of the Shaytaan in misleading you. If you entertain such doubts[1], you are entertaining a far more forms of impurities.

One should read the following dua for such thoughs[2]:

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم‎ 

Translation: “I seek refuge in Allah from the dejected devil.” 

Nevertheless, hereunder are the answer to both your queries.

1)    The hands will be pure[3].

2)    Plastic is pure and clean[4].

And Allah Ta’āla Knows Best 

Muhammad Yaasir Iunus Hussen

Student Darul Iftaa
Mozambique 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

____


[1] الأصل في الأشياء الاباحة/// اليقين لا يزول بالشك

فتاوى محموديه ج٢ص٢٧٣

 [3] البناية شرح الهداية (1/ 705) 703 

ولهما أن المائع قالع والطهورية في الماء بعلة القلع والإزالة والنجاسة للمجاورة،

فإذا انتهت أجزاء النجاسة يبقى طاهرا

ويجوز تطهيرها بالماء وبكل مائع طاهر يمكن إزالتها به كالخل وماء الورد ونحو ذلك مما إذا عصر انعصر وهذا عند أبي حنيفة وأبي يوسف – رَحِمَهُمُ اللَّهُ  

فتاوى محموديه ج٢ص٢٧٠-٥٧٣

فتاوى دار العلوم زكريا

فتاوى محموديه ج٥ص٢٧٧

 

و يطهر محل مرئية بقلعها و لا يضر بقاء أثر لازم…

فطهارة المحل من النجاسة المرئية بإزالة عينها، لان الحكم بنجاسة المحل لمجاورة هذه النجاسة افيزول بزوالها.

شرح مجمع البحرين و ملتقى النيرين

والنجاسة ضربان: مرئية وغير مرئية، فما كان منها مرئيا فطهارتها بزوال عينها، لأن النجاسة حلت المحل باعتبار العين فتزول بزوالها إلا أن يبقى من أثرها ما يشق إزالته لأن الحرج مدفوع.

البناية شرح الهداية (1/ 737)

 [4]وما ليس بمرئي فطهارته أن يغسل حتى يغلب على ظن الغاسل أنه قد طهر، لأن التكرار لا بد منه للاستخراج ولا يقطع بزواله فاعتبر غالب الظن كما في أمر القبلة، وإنما قدروا بالثلاث لأن غالب الظن يحصل عندهم فأقيم السبب الظاهر مقامه تيسيرا، ويتأيد ذلك بحديث المستيقظ من منامه ثم لا بد من العصر في كل مرة في ظاهر الرواية لأنه هو المستخرج.

 

 3وغير المرئي بالغسل ثلاثا او سبعا دفعا للوسوسة الى ما قال والفتوى على اعتبار غلبة ظن الغاسل من غير تقدير بعدد ما لم يكن موسوسا فيقدر بالثلاث

فتاوى محموديه ج٢ص٢٧٧

وغير المرئي بالغسل ثلاثا او سبعا دفعا للوسوسة الى ما قال والفتوى على اعتبار غلبة ظن الغاسل من غير تقدير بعدد ما لم يكن موسوسا فيقدر بالثلاث

فتاوى محموديه ج٢ص٢٧٧

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: