Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Mistake in intention for salah

Mistake in intention for salah

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

If a person starts salah with the wrong intention and then corrects is shortly after he starts then is his salah valid?

For example if one is praying asr but before saying takbeer makes intention for zuhr. And then after takbeer realises his mistake and corrects his intention. Is his salah valid?

Answer

Your question is ambiguous.

A wrong intention for Salaah could be real and from the heart. For example, one makes intention for Zohar Salaah and he really thinks he will be performing Zohar Salaah. After he commenced his Zohar Salaah, he realised he made a mistake and he intended to perform Asar Salaah. In this instance, he cannot correct his intention and continue with the Salaah. He will have to reperform his Asar Salaah.[i]

However if one intends performing Asar Salaah and he is fully aware that he will perform Asar Salaah. He made a valid intention for Zohar Salaah instead of Asar Salaah. In this instance, the verbal intention is a mistake and will be overlooked.     The Asar Salaah will be valid.[ii]

And Allah Ta`ala Knows Best.

Hussein Muhammad.

Student Darul Iftaa

Tanzania

Checked and Approved by 

Mufti Ebrahim Desai.


[i]

ولا عبرة بنية متأخرة) لأن الجزء الخالي عن النية لا يقع عبادة فلا ينبني الباقي عليه

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 417)

” وينوي الصلاة التي يدخل فيها بنية لا يفصل بينها وبين التحريمة بعمل ” والأصل فيه قوله عليه الصلاة والسلام ” الأعمال بالنيات ” ولأن ابتداء الصلاة بالقيام وهو متردد بين العادة والعبادة ولا يقع التمييز بالنية والمتقدم على التكبير كالقائم عنده إذا لم يوجد ما يقطعه وهو عمل لا يليق بالصلاة ولا معتبرة بالمتأخرة منها عنه لأن ما مضى لا يقع عبادة لعدم النية

الهداية في شرح بداية المبتدي  Vol 1, Pg 179. Dar al Farfuur.

وأما وقت النية أجمع علماؤنا على أن الأفضل أن تكون مقارنة للشروع ولا يكون شارعاً بنية متأخرة

فتاوى قاضيخان   Vol 1, Pg 78

من ظن ان عليه ظهر امسه ونواها ثم تبين ان عليه اول من امسه لا يجوز…. واما تأخرت النية عن الشروع بان غيرت عنه النية وقت الشروع ونوى بعد التكبير ففي ظار الرواية انه لا يصح.

الفتاوى التاتارخانية  Vol 1, Pg 435. Idaratul Qur`aan wal uloomil islaamiyya.

App ke masaa`il or un ke Hal, Vol 2, Pg 227.

[ii]

والمعتبر فيها عمل القلب اللازم للإرادة) فلا عبرة للذكر باللسان إن خالف القلب لأنه كلام لا نية إلا إذا عجز عن إحضاره لهموم أصابته فيكفيه اللسان مجتبى (وهو) أي عمل القلب (أن يعلم) عند الإرادة (بداهة) بلا تأمل (أي صلاة يصلي) فلو لم يعلم إلا بتأمل لم يجز.

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار)) Vol 1, Pg 72.

النِّيَّةُ إرَادَةُ الدُّخُولِ فِي الصَّلَاةِ وَالشَّرْطُ أَنْ يَعْلَمَ بِقَلْبِهِ أَيَّ صَلَاةٍ يُصَلِّي وَأَدْنَاهَا مَا لَوْ سُئِلَ لَأَمْكَنَهُ أَنْ يُجِيبَ عَلَى الْبَدِيهَةِ وَإِنْ لَمْ يَقْدِرْ عَلَى أَنْ يُجِيبَ إلَّا بِتَأَمُّلٍ لَمْ تَجُزْ صَلَاتُهُ وَلَا عِبْرَةَ لِلذِّكْرِ بِاللِّسَانِ فَإِنْ فَعَلَهُ لِتَجْتَمِعَ عَزِيمَةُ قَلْبِهِ فَهُوَ حَسَنٌ كَذَا فِي الْكَافِي.

الفتاوى الهندية . Vol 1, Pg 415.

Ahsanaul Fatawa, Vol 3, Pg 16.

Fatawa Mahmudiyya, vol 9, Pg 217.

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: