Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » “I am finished with her”

“I am finished with her”

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Salam,

Me and my wife had some problems and she walked out on me and went to her mothers. At the time I was really angry at what she did and I said to my mother “I am really fed up” “I am finished with her”. At the time I was really hurt at what she did and was not thinking straight because she has walked out on me before. Would this count as a divorce??? I want to know as we have started speaking again and I regret what I said at the time I was furious and I did not know that these words would count as anything. I would greatly appreciate your reply.

Thanks

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

In principle, words that result in divorce are of two types:  

1)   Sareeh– plain and clear words of divorce; this type constitutes divorce, irrespective of one’s intention.

2)  Kinaayah– ambiguous and allusive words which may imply divorce; this type constitutes divorce only if the husband intended divorce[1].

In the enquired situation, the statements “I am really fed up” and “I am finished with her” are ambiguous words (kinaayah). Accordingly, the status of your marriage will depend on the intention you had when uttering those statements. If you did not intend divorce, then divorce did not take place and your marriage is intact. However, if you did intend divorce by the statements above, then it will constitute one talaaq baain. In that case, you will have to renew your marriage. Your statement “and I did not know that these words would count as anything.” indicates you did not intend divorce. Nevertheless, you should decide with your honest consciousness in Allaah Ta’aala.

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

_______


[1]  كنز الدقائق (2/ 355)

باب الكنايات لا تطلق بها إلا بنيته، أو دلالة الحال

 

الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 235)

” وأما الضرب الثاني وهو الكنايات لا يقع بها الطلاق إلا بالنية أو بدلالة الحال ” لأنها غير موضوعة للطلاق بل تحتمله وغيره فلا بد من التعيين أو دلالته

 

الدر المختار (3/ 296)

باب الكنايات (كنايته) عند الفقهاء (ما لم يوضع له) أي الطلاق (واحتمله) وغيره (ف) الكنايات (لا تطلق بها) قضاء (إلا بنية أو دلالة الحال) وهي حالة مذاكرة الطلاق أو الغضب

 

الفتاوى الهندية (8/ 316)

( الفصل الخامس في الكنايات ) لا يقع بها الطلاق إلا بالنية أو بدلالة حال كذا في الجوهرة النيرة .ثم الكنايات ثلاثة أقسام ( ما يصلح جوابا لا غير ) أمرك بيدك ، اختاري ، اعتدي ( وما يصلح جوابا وردا لا غير ) اخرجي اذهبي اعزبي قومي تقنعي استتري تخمري ( وما يصلح جوابا وشتما ) خلية برية بتة بتلة بائن حرام والأحوال ثلاثة (حالة) الرضا ( وحالة ) مذاكرة الطلاق بأن تسأل هي طلاقها أو غيرها يسأل طلاقها ( وحالة ) الغضب ففي حالة الرضا لا يقع الطلاق في الألفاظ كلها إلا بالنية والقول قول الزوج في ترك النية مع اليمين وفي حالة مذاكرة الطلاق يقع الطلاق في سائر الأقسام قضاء إلا فيما يصلح جوابا وردا فإنه لا يجعل طلاقا كذا في الكافي

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: