Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » How should a Miswak be used

How should a Miswak be used

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamualaikum Brothers and Scholars of Islam

I have an extremely important question on Miswaak. I have seen hundred, if not thousands of Hadith supporting and encouraging the use of a Miswaak. This being the case, I was expecting there to be sufficient information or instructions for using a Miswaak. I have seen Mufti Ebrahim Desai’s fatwa when he has said a Miswaak should be used horizontally. 

I have a couple of issues: 

1) I have read contradicting opinions on how the Miswaak should be used. Some say horizontally, some say vertically and several say either is fine. Do we have any Hadith which supports exactly how it should be used. I ask because in Dewsbury Markaz I have seen responsible members using the Miswaak vertically, meaning in an up and down motion. As you will know the elders of Dewsbury Markaz take great care in doing Sunnah actions properly, which is why I am.confused.

2) On the assumption that we should use a Miswaak horizontally as you have stated in previous fatwas, I still find this to be insufficient in advising exactly how tocdo it. There are essentially many parts to our teeth/gums. In total there are 3 parts. The front of our teeth which we can see, the back of our teeth which we generally can’t see and lastly there are the biting surfaces. The front and biting ate quite simple, however I have always struggled cleaning the back of my teeth, especially horizontally.

Is there any video on the Sunnah way to use Miswaak available, if not can one be made on a website such as YouTube. In my opinion a lot of people will be using a Miswaak incorrectly. I am certain of this because I see some people using the Miswaak horizontally and others vertically, in which case half would be incorrect.

I won’t apologise for the length of this email because it is a great Sunnah and it is of the utmost importance that it is done correctly to benefit in this world and the hereafter. 

Jazakallah and please do remember me in your duas.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

It is advisable to do Miswaak of the teeth horizontally and Miswaak of the tongue vertically. Consider the following Ahadith.

عَنْ رَبِيعَةَ بْنِ أَكْثَمَ، قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْتَاكُ عَرْضًاك

Translation: Rabiah Bin Aktham narrates The prophet ﷺ would miswak horizontally. (Sunan Al-Kubra (1/ 66)

عَنْ عَطَاءِ بْنِ أَبِي رَبَاحٍ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا شَرِبْتُمْ فَاشْرَبُوا مَصًّا، وَإِذَا اسْتَكْتُمْ فَاسْتَاكُوا عَرْضًا»

Translation: Ata Bin Abi Rabah narrates the prophet ﷺ said When you drink water then drink in gulps and when you use the miswak then miswak horizontally. (Marasil of Abu Dawud pg.74)[1]

عن أبي بردة عن أبيه قال مسدد قال أتينا رسول الله صلى الله عليه وسلم نستحمله فرأيته يستاك على لسانه

Translation: Abu Burdah narrates on the authority of his father (Abu Musa al-Ash’ari), reported (according to the version of Musaddad) : We came to the Messenger of Allah ﷺ to provide us with a conveyance, and found him using the Miswak on his tongue. (Sunan Abi Dawud Hadith # 49)

And Allah Ta’āla Knows Best

Syed Haneef

Student Darul Iftaa
New York, U.S.A 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1] الدر المختار شرح تنوير الأبصار وجامع البحار (ص: 21)

والسواك) سنة مؤكدة كما في الجوهرة عن المضمضة، وقيل قبلها، وهو للوضوء عندنا إلا إذا نسيه فيندب للصلاة كما يندب لاصفرار سن وتغير رائحة وقراءة قرآن،

وأقله ثلاث في الاعالي وثلاث في الاسافل (بمياه) ثلاثة.

(و) ندب إمساكه (بيمناه) وكونه لينا، مستويا بلا عقد، في غلظ الخنصر وطول شبر.

ويستاك عرضا لا طولا،

البناية شرح الهداية (1/ 205)

[كيفية الاستياك]

الوجه الثاني: في كيفية الاستياك: عرضا لا طولا عند مضمضة الوضوء، ونص عليه في ” المحيط ” وأخرج أبو نعيم من حديث عائشة – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا – قالت: «كان – عَلَيْهِ السَّلَامُ – يستاك عرضا لا طولا.»

وفي ” سنن أبي داود “: «إذا استكتم فاستاكوا عرضا» وفي ” المغني “: ويستاك على أسنانه ولسانه، «وقال أبو موسى – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ -: ” أتينا رسول الله – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – فرأيته يستاك على لسانه» متفق عليه.

وقال – عَلَيْهِ السَّلَامُ -: «استاكوا عرضا وادهنوا غبا واكتحلوا وترا» ، انتهى.

وأخرج الطبراني بإسناه إلى بهدلة قال: «كان رسول الله – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – يستاك عرضا» وأخرجه البيهقي بإسناده إلى ربيعة بن أكثم قال: «كان رسول الله – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – يستاك عرضا، ويشرب مصا، ويقول: ” هو أهنأ وأمرأ.»

وعن إمام الحرمين عن أصحاب الشافعي أنه يمر بالسواك على طول الأسنان وعرضها، فإن اقتصر على أحدهما فالعرض أولى، وقال غيره من أصحابه: يستاك عرضا لا طولا، كذا في ” شرح الوجيز “.

وروى البخاري ومسلم وأبو داود والنسائي من حديث حذيفة بن اليمان – رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ

درر الحكام شرح غرر الأحكام (1/ 10)

(قَوْلُهُ: كَيْفَ شَاءَ. . . إلَخْ) هَذَا عَلَى مَا قَالَهُ الْقُونَوِيُّ، وَالْأَكْثَرُ عَلَى أَنَّهُ يَسْتَاكُ عَرْضًا لَا طُولًا لِأَنَّهُ يَجْرَحُ لَحْمَ الْأَسْنَانِ

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 21)

ويستاك عرضا لا طولا؛ لأنه يخرج لحم الأسنان وقال الغزنوي يستاك طولا وعرضا والأكثر على الأول

أحكام السواك من السعاية (ص: 40)

وَذَكَرَ فِي ((البحرِ)): أَنَّهُ يَستاكُ طُولاً، لَا عَرضاً، وَقِيلَ: عَرضاً، والأكثرُ عَلَى الأَوَّل. انتهى(1).

والأولى مَا ذَكَرَهُ ابْنُ أميرِ حاج فِي ((حَلْبَةِ المُجَلِّي)): أَنَّهُ يَستاكُ عَرضاً فِي الأسنانِ، وطولاً فِي اللسانِ، جَمعاً بين الأحاديث الواردة(2)

أحكام السواك من السعاية (ص: 40)

قَالَ التهانوي فِي إعلاء السنن، (ج1/ص50): “وَقَدْ ورد مَا يدل عَلَى أَنَّهُ يستاك عرضاً، وَفِي اللسان طولاً”.

السنن الكبرى للبيهقي (1/ 66)

عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ، عَنْ رَبِيعَةَ بْنِ أَكْثَمَ، قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْتَاكُ عَرْضًا وَيَشْرَبُ مَصًّا، وَيَقُولُ: ” هُوَ أَهْنَأُ وَأَمْرَأُ ” لَفْظُ حَدِيثِ ابْنِ أَكْثَمَ، وَزَادَ فِي حَدِيثِ بَهْزٍ: وَيَتَنَفَّسُ ثَلَاثًا، وَيَقُولُ: ” هُوَ أَهْنَأُ وَأَمْرَأُ “. وَإِنَّمَا يُعْرَفُ بَهْزٌ بِهَذَا الْحَدِيثِ. ذَكَرَهُ ابْنُ مَنِيعٍ، وَابْنُ مَنْدَهْ. فَأَمَّا رَبِيعَةُ بْنُ أَكْثَمَ فَإِنْهُ اسْتُشْهِدَ بِخَيْبَرَ

التنوير شرح الجامع الصغير (8/ 567)

كان يستاك عرضاً) في عرض أسنانه ظاهراً وباطناً زاد أبو نعيم: “ولا يستاك طولاً” وعورض بأنه قد ورد استياكه طولاً وجمع بينهما بأنه في اللسان والحلق طولا وفيما عداهما عرضًا،

شرح النووي على مسلم (3/ 143)

 وَالْمُسْتَحَبُّ أَنْ يَسْتَاكَ عَرْضًا وَلَا يَسْتَاكَ طُولًا لِئَلَّا يُدْمِي لَحْمَ أَسْنَانِهِ فَإِنْ خَالَفَ وَاسْتَاكَ طُولًا حَصَلَ السِّوَاكُ مَعَ الْكَرَاهَةِ وَيُسْتَحَبُّ أَنْ يُمِرَّ السِّوَاكَ أَيْضًا عَلَى طَرَفِ أَسْنَانِهِ وَكَرَاسِيِّ أَضْرَاسِهِ وَسَقْفِ حَلْقِهِ إِمْرَارًا لَطِيفًا

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: