Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can we act upon a dream?

Can we act upon a dream?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

in kabaa, i felt asleep & saw a dream where a long beard man came. i asked him several questions & he answered. lastly he advised me to keep long beard. today i have long beard. i asked him for approval of smoking & he approved.

as it happened in kabaa, i took the dream seriously.

till date i use to smoke.

is this permission ok? can i smoke?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.  

Assalāmu ῾alaykum wa Rahmatullāhi Wabarakātu

The laws of Shariah are based on the sources of Shariah in the Quran, Ahadith, Ijma(consensus) and Qiyas(analogy). The laws of Shariah are not based on dreams. [1] 

If one sees himself doing a good deed in the dream, he may action it in reality. However the basis for that is the act itself is permissible in Shariah. Keeping a beard is compulsory in Shariah. One should keep a beard because it is compulsory to do so, not because it was advised in ones dream. Smoking is prohibited. The concession for smoking in the dream is a deception of the Shaitaan and misconseption from the previous dream that one may practise on instructions and advises in ones dream. [2] 

 

And Allāh Ta῾āla Knows Best

Jibran Kadarkhan

Student Dārul Iftā

Mauritius

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai

 

 

[1]

اما الشريعة من قبلنا فتابعة للكتاب .واما اقوال الصحابة فتابعة للسنة واما تعامل الناس فتابع للاجماع واما التحرى والاستصحاب الحال فتابعان للقياس

لم يبق من النبوة إلا المبشرات قالوا وما المبشرات؟ قال الرؤيا الصالحة

موطا مالك  (1393/5) مؤسسة زايد بن سلطان آل نهيان للأعمال الخيرية والإنسانية أبو ظبي الإمارات

 

اول يہ کے کوئی خواب کوئی شرعی حجت نہيں ہوتی جس سے احکام جاری کۓ جا سکيں،البتہ

 خواب ميں جس کی طرف ہدايت معلوم ہوتی ہے اگر وہ کام ظاھر شريعت کے احکام کے خلاف نہ ہو،تو اس عمل کرنے ميں دين و دنيا کی فلاح ہوتی ہے،(جواھر الفقہ:2/170،مکتبۃ دار العلوم کراچی)

 

[2]

( يحرم على الرجل قطع لحيته (در المختار ج6 ص 407 سعيد)

لا يحل لرجل ان يقطع لحيته (نوازل فقيه ابو ليث مراد ملا 1179 ص40)

 

) “ففيهم منه حكم النبات وهو إباحة على المختار أو التوقف, وفيه إشارة الى تسليم اسكاره وتفتيره و إضراره”والا لم يصح ادخاله تحت القاعدة المذكورة ولذا امر بالتنبة .قوله وقد كرهه شيخنا العمادي في هديتة. (رد المختار ,كتاب الأشربة  , قبيل كتاب الصيد , 6/460,سعيد)

 

واما في الدار المختار: وصح بيع غير الخمر ومفاده صحة بيع الاحشيشة ولأفيون, وفي الشامي: قوله ومفاده اْي مفاد التقييد الخمر,و لا شك في ذالك لأنهما دون الخمر و ليسا فوق الأشربة المحرمة ,فصحة بيعها فافهم.(الدار المختار :6/454,كتاب لأشربة,سعيد)

 

 

) أما بيعها وشراؤها فيجوز لإمكان لأنتفاع بها غير الشرب بدليل تقييد لأصحاب الجواز في مثلها بما لا ينتفع به) “رفع الآلتباك في حكم تعاطي شجرة التنباك”    

( كفاية المفتى:9/148)

 

سگريت پينا

 

بلا ضرورت(شوقيہ) پينا مکروہ ہے،بغير منہ صاف کۓ ہوۓ مسجد ميں جانا جس کی بدبو سے دوسروں کو اذيت ہنچہچے منع ہے۔فتاوى محمودية،فاروقى 18/389)

 

(فتاوى محمودية:24/162,مكتبة المحمودية) 

 

(فتاوى دار العلوم زكريا: 5/144, زمزم)

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: