Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Where should Qasar and full Salah be made?

Where should Qasar and full Salah be made?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

My question is related to safr. 

I was born and raised in Dubai, UAE and my parents are still living in the same house. I have got a job in Alain, which is more than 140km away from Dubai. I have bought an apartment in Alain and stay in that apartment during the week. I travel back to Dubai every weekend, or sometimes even during the week when I have off days. I would like to ask about qasr salah and where will it be necessary for me to pray qasr and where would I have to pray the full salah. Jazak Alla Khair

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.   

Assalāmu ῾alaykum wa Rahmatullāhi Wabarakātu

Dubai is you watan asli, (place of birth). You will perform full salah in Dubai at all times.

If your work place (Alain) is a temporary residence and you intend to stay there for fifteen or more days then you will have to perform the full salah in Alain.

If you intend to stay less than fifteen days in Alain, then you will be a musafir and will make Qasar there.[1]

And Allāh Ta῾āla Knows Best

Wassalāmu alaykum 

Jibran Kadarkhan

Student Dārul Iftā

Mauritius

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai

[1] ومن كان له وطن فانتقل عنه بكل أهله واستوطن غيره ثم سافر فدخل وطنه الأول الذي كان انتقل عنه لم يتم الصلاة من غير نية إقامة، لأنه لم يبق وطنا له. والأصل في ذلك: أن الوطن الأصلي يبطل بمثله دون السفر عنه ووطن الإقامة يبطل بمثله وبالسفر عنه. قيدنا الانتقال بكل الأهل لأنه إذا بقي له فيه أهل لم يبطل ويصير ذا وطنين (اللباب في شرح الكتاب، دار البشائر الإسلامية، ج.٢ ص.٢٤٤-٥)

الوطن الأصلي يسمى بالأهلي ووطن الفطرة والقرار كما فى القهستاني، وهو موطن…تأهله أي اتخاذه أهلا أي تزوج بها…وفى الكافي وهو ما يكون بالتوطن بالأهل والولد حموي…وفي شرح المنية: لو كان له أبوان ببلد غير مولده وهو بالغ ولم يتأهل به فليس ذلك وطنا له إلا إذا عزم على القرار فيه وترك الوطن الذي كان له قبله انتهى (طوالع الأنوار، مخطوط، ج.٢ ص. ٤٦٠)

(الوطن الأصلي) يبطل بمثله سواء كان بينهما مدة السفر أو لا، فمن ولد بمكة وكانت له وطنا أصليا ثم ارتحل عنها إلى المدينة واستوطنها ونقل أهله إليها فخرج مكة من أن تكون له وطنا أصليا حتى لو دخلها كان مسافرا لانتفاء كونها وطنا له، ألا ترى النبي صلى الله عليه وسلم بعد الهحرة عد نفسه بمكة من المسافرين في حجة الوداع؟ (المصدر السابق)

 الوطن الاصلي هو موطن ولادته أو تأهلة أو توطنه ويبطل بمثله،اذ لم يبق له بالاول أهل.و في الشامي :قوله أتوطنه أى عزم على القرار فيه وعدم الارتحال وان لم يتاهل ،فاو كان له أبوان ببلد غير مولده وهو بالغ ولم يتاهل به فليس ذالك وطنا له الا إذا عزم على القرار فيه وترك الوطن الذى كان له قبله شرح منية.قوله ويبطل بمثله ،سواء كان بينهما مسيرة السفر او لا.(الدر المختار مع رد المختار:2/131،باب الصلاة المسافر ،سعيد)

 ومن كان له وطن فانتقل منه و استوطن غيلره ثم سافر ودخل وطنه الاول قصر لانه لم يبق وطنا له الا ترى أنه عليه الصلاة والسلام بعد الهجرةعد نفسه بمكة من المسافرين.(هداية:1/167)

 فتاوى دار العلوم زكريا: 7/479,زمزم)         )

 (کتاب الفتاوی:2/476،زمزم)


 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: