IslamQA.org Logo

Could you please provide proofs for not putting Quran on the floor and if a person does so then what is the ruling of such an action?

Answered according to Hanafi Fiqh by Askimam.org

 

Could you please provide  proofs for not putting quran on the floor and if a person does so then what is the ruling of such an action??

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātu

The Quran is the speech (kalaam) of Allah and deserves utmost respect. Respect is according to the understanding and practise of people. If people regard a particular act as respect then that will be regarded as respect. If a particular act is regarded disrespectful, that will be regarded as disrespectful. Consider the following practice of Rasulullah SallAllahu Alayhi Wasallam regarding the Tawrah (Abu Dawud 6/498):

عن ابنِ عُمَرَ قال: أتى نَفَرٌ من اليهود، فدعوا رسولَ الله – صلَّى الله عليه وسلم – إلى القُفِّ، فأتاهم في بيت المِدْرَاسِ، فقالوا: يا أبا القاسم، إن رجلاً منَّا زنى بامرأة، فاحكم بينهم، فوضَعُوا لرسول الله – صلَّى الله عليه وسلم – وسادةً فجلس عليها، ثم قال: “ائتُوني بالتَّوراةِ” فأتي بها، فنزع الوسادة مِن تحته وضع التوراةَ عليها،

“……….They (the Jews) placed a pillow for the Prophet SallAllahu Alayhi Wasallam upon which he sat. He then said to them, “Bring the Tawrah,” so they came with the Tawrah. The Prophet SallAllahu Alayhi Wasallam placed the Tawrah on a pillow………”  [1]

The Fuqaha have also presented the following example of disrespect to the Quran:

ويكره وضع المصحف تحت رأسه إلا للحفظ[2]

It is not permissible to place the Quran under/below the head except for the sake of protection.

It is clear from the conduct of Rasulullah that placing the Tawrah on a pillow is a mark of respect. This shows that the Quran should be respected and placed on an elevated place. This is also understood from the above mentioned ruling of the Fuqaha. Placing the Quran on the floor is generally regarded to be disrespectful.[3]  

And Allah Ta’āla Knows Best

Imran Cyclewala.

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia.

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


سنن أبي داود ت الأرنؤوط (6/ 498) [1]

عن ابنِ عُمَرَ قال: أتى نَفَرٌ من اليهود، فدعوا رسولَ الله – صلَّى الله عليه وسلم – إلى القُفِّ، فأتاهم في بيت المِدْرَاسِ، فقالوا: يا أبا القاسم، إن رجلاً منَّا زنى بامرأة، فاحكم بينهم، فوضَعُوا لرسول الله – صلَّى الله عليه وسلم – وسادةً فجلس عليها، ثم قال: “ائتُوني بالتَّوراةِ” فأتي بها، فنزع الوسادة مِن تحته وضع التوراةَ عليها، ثم قال: “آمنتُ بِكِ وبِمَنْ أنزَلَكِ” ثم قال: “ائتُوني بأعلمِكم” فأتي بفتًى شابٍّ، ثم ذكر قصةَ الرجمِ نحو حديث مالك، عن نافع (1)

 

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 177) [2]

 ويكره وضع المصحف تحت رأسه إلا للحفظ والمقلمة على الكتاب إلا للكتابة

الأشباه والنظائر – حنفي (ص: 191)

 وضع المصحف تحت رأسه : مكروه إلا للحفظ

الأشباه والنظائر – حنفي (ص: (5/ 322)

وإذا كتب اسم الله تعالى على كاغد ووضع تحت طنفسة يجلسون عليها فقد قيل يكره

Khairul Fatawa Pg.245 Vol 1 Maktaba Imdaadiyya

Jaamiul Fatawa Pg. 283 Vol 4

[3] الفتاوى الهندية (43/ 62)

جُلٌ وَضَعَ رِجْلَهُ عَلَى الْمُصْحَفِ إنْ كَانَ عَلَى وَجْهِ الِاسْتِخْفَافِ يَكْفُرُ وَإِلَّا فَلَا

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Find more answers indexed from: Askimam.org
Read more answers with similar topics: