Home » Shafi'i Fiqh » Qibla.com » Is the Prophet, peace be upon him, a healer of sicknesses?   

Is the Prophet, peace be upon him, a healer of sicknesses?   

Answered as per Shafi'i Fiqh by Qibla.com

Answered by Shaykh Amjad Rasheed

I stumbled across a style of sending blessings on the Messenger, peace be upon him, that describes him as a “healer of sicknesses and medicine of the hearts.” Is it permitted to describe the Messenger, peace be upon him, as such, especially as a “healer of sicknesses?” And is this blessing different from the one in the Salat al-Tibbiyya?

Answer:
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Know that the school of the Ahl al-Sunna takes the position that it is obligatory to ascribe all actions to Allah the Exalted. The Quranic text is clear about this when it says, “Allah is the Creator of everything.” “And Allah created you and what you do.” “Say everything is from Allah.”

So the one who creates healing is Allah, the Exalted and no one else. And the one who creates sickness is also Allah the Exalted, and no one else. Every believer must be sure of this principle.

In the blessings that mention the Prophet, peace be upon, as healer of sicknesses, if the intent is to say that he alone can heal, then this is a false belief, as you know. What we have understood from our teachers is that this type of blessing does not denote this particular meaning. Instead, it is a way of imploring the Prophet to ask Allah to heal us. And imploring the Prophet [for intercession] is permissible by consensus of the Ahl al-Sunna according to rigorously authenticated hadiths. For when the one who implores Allah is the Prophet himself, his request is almost always fulfilled because of the esteemed position he holds with his Lord.

So when the Prophet, peace be upon him, is described as such, this description is metaphorical, not literal. And this is not a problem, because what you are doing here is begging Allah to heal your illness through the intercession of the Prophet. By doing so, there is greater cause for this to happen.

There is a well-authenticated hadith from Tirmidhi and others that Ubayy bin Ka’b said to the Prophet, peace be upon him, “I reserve all the blessings I send for you.” The Prophet replied, “Then your concerns will be taken care of and your sins forgiven.” There is no doubt that the sicknesses of the heart and the body cause a person much concern and turmoil. Sending blessings upon the Prophet, peace be upon him, can be a guarantor for relief from that, Allah willing.

Based upon this, sending blessings upon the Prophet is a factor in healing. The particular wording that you have mentioned is not very different from the words of the famous Salat al-Tibbiyya, which says, “O Allah, send blessings on our master Muhammad, the medicine of hearts and their cure, the health of bodies and their healing.”

Amjad Rasheed

[Translated by Zaynab Ansari]

السؤال : وقعتُ على إحدى صِيَغ الصلاة على الرسول عليه الصلاة والسلام والتي تصفه بأنه:” مشافي الأمراض ومداوي القلوب “. هل يجوز وصف الرسول عليه الصلاة والسلام بهذا، خصوصاً “مشافي الأمراض” ؟ وهل هذا النعت مختلفٌ عمّا ورد في الصلاة الطِبّيّة ؟ الجواب : اعلم أن مذهب أهل السنة قائمٌ على وجوب نسبة الأفعال كلها إلى الله تعالى كما جاء النص عليه صريحاً في كتاب الله : ( الله خالق كل شيء ) ( والله خلقكم وما تعملون ) ( قل كلٌّ من عند الله ) فالشافي الحقيقي هو الله تعالى لا أحد سواه ، والممرضُ هو الله تعالى لا أحد سواه ، فلا بدَّ أن يتقرر هذا الأصل عند كل مؤمن . وعليه فما ورد في بعض صيغ الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم من أنه عليه الصلاة والسلام هو شافي الأمراض ؛ إن أريد به أنه مستقلٌّ بفعل الشفاء فهو اعتقادٌ باطلٌ كما علمتَ . والذي عهدناه من المشايخ أنه لا يقصد بهذه الصيغة هذا المعنى وإنما هو بابٌ من أبواب التوسل به صلى الله عليه وسلم في طلب الله تعالى الشفاء من الأمراض ، والتوسل به جائزٌ باتفاق أهل السنة كما دلت عليه الأحاديث الصحيحة ، فلما كان المتوسِّلُ به عليه الصلاة والسلام لا يخيب رجاؤه غالباً لكرامته صلى الله عليه وسلم على ربه وُصِفَ صلوات الله وسلامه عليه بهذا الوصف من باب المجاز لا الحقيقة ، وهذا لا إشكال فيه ؛ إذ المعنى : أن توسلي بالنبي صلى الله عليه وسلم إلى الله في شفاء الأمراض سببٌ قويٌّ في حصول ذلك . ثم إنه قد ثبت في الحديث الحسن عند الترمذي وغيره عن أُبَيّ بن كعب لما قال للنبي صلى الله عليه وسلم : أجعل لك صلاتي كلها ، قال له عليه الصلاة والسلام :” إذن تُكفى همَّك ، ويُغفر لك ذنبُك “. ولا شكَّ أن أمراض القلوب والأبدان من جملة ما يهم الإنسانَ ويكدرُه ، فكثرةُ الصلاة عليه صلى الله عليه وسلم كفيلةٌ بذهاب ذلك إن شاء الله تعالى . فعلى هذا يكون المعنى : أن الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم سببٌ في شفاء الأمراض . والصيغة المذكورة في السؤال لا تختلف كثيراً عن صيغة الصلاة الطبية المشهورة إذ فيها : ” اللهم صلِّ على سيدنا محمدٍ ، طبِّ القلوب ودوائها ، وعافيةِ الأبدان وشفائها “.

This answer was indexed from Qibla.com, which used to have a repository of Islamic Q&A answered by various scholars. The website is no longer in existence. It has now been transformed into a learning portal with paid Islamic course offering under the brand of Kiflayn.

Read answers with similar topics: