Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Treatment By A Male Gynecologist

Treatment By A Male Gynecologist

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

Is it permissibile for a Muslim Women to visit a Muslim male gynaecologist for checkups during pregnancy whilst there is the option of Non Muslim Female Gynaecologist

Answer:

As long as a Muslim woman is able to go to a female gynecologist even though the female gynecologist is Non-Muslim, it will be compulsory upon her to go there, as going to a male gynecologist with the availability of a female gynecologist is impermissible.

If there are absolutely no female gynecologists available, then the male gynecologist should teach a female nurse how to treat the ailment, and thereafter the nurse should treat the Muslim woman. Only as a last resort, when there are absolutely no female gynecologists available, nor can a male gynecologist teach a female nurse how to treat the patient, and the woman’s or child’s life is at stake or she is experiencing extreme pain, then is she permitted to be examined by a Muslim male gynecologist provided her Mahram (preferably her Husband) is present, regardless of the type of examination being conducted. The type of examination is irrelevant; the purpose of the husband’s presence is to avoid her being alone with a Ghayr Mahram.  

As far as possible, she should not reveal any parts of her body, unless absolutely necessary, in which case she will be allowed to reveal only those parts that need treatment and attention whilst the rest of her body should remain completely covered.  

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

وَفِيهِإشَارَةٌ إلَى أَنَّ الْمَرِيضَ يَجُوزُ لَهُ أَنْ يَسْتَطِبَّ بِالْكَافِرِفِيمَا عَدَا إبْطَالَ الْعِبَادَةِ

)ج2ص423 – كتاب الدرالمختار وحاشية ابن عابدين رد المحتار – فصل في العوارض المبيحة لعدم الصوم(

(وَشِرَائِهَا وَمُدَاوَاتِهَا يَنْظُرُ) الطَّبِيبُ (إلَى مَوْضِعِمَرَضِهَا بِقَدْرِ الضَّرُورَةِ) إذْ الضَّرُورَاتُ تَتَقَدَّرُ بِقَدْرِهَا وَيَنْبَغِي أَنْيُعَلِّمَ امْرَأَةً تُدَاوِيهَا لِأَنَّ نَظَرَ الْجِنْسِ إلَى الْجِنْسِ أَخَفُّ كَذَا أَطْلَقَهُ فِي الْهِدَايَةِوَالْخَانِيَّةِ. وَقَالَفِي الْجَوْهَرَةِ: إذَا كَانَ الْمَرَضُ فِي سَائِرِ بَدَنِهَاغَيْرَ الْفَرْجِ يَجُوزُ النَّظَرُ إلَيْهِ عِنْدَ الدَّوَاءِ، لِأَنَّهُمَوْضِعُ ضَرُورَةٍ، وَإِنْ كَانَ فِي مَوْضِعِ الْفَرْجِ، فَيَنْبَغِي أَنْيُعَلِّمَ امْرَأَةً تُدَاوِيهَا فَإِنْ لَمْ تُوجَدْ وَخَافُوا عَلَيْهَا أَنْتَهْلِكَ أَوْ يُصِيبَهَا وَجَعٌ لَا تَحْتَمِلُهُ يَسْتُرُوا مِنْهَا كُلَّشَيْءٍ إلَّا مَوْضِعَ الْعِلَّةِ ثُمَّ يُدَاوِيهَا الرَّجُلُ وَيَغُضُّ بَصَرَهُمَا اسْتَطَاعَ إلَّا عَنْ مَوْضِعِ الْجُرْحِ اهـ فَتَأَمَّلْ وَالظَّاهِرُ أَنَّيَنْبَغِيَهُنَالِلْوُجُوبِ.

)ج6ص370 ص371 – كتاب الدر المختار وحاشية ابن عابدين رد المحتار – فصل فيالنظر والمس (

[1] بغرض علاج عورتکی شرمگاہ دیکھنا

سوال : مرد ڈاکٹر کے لئے بغرض علاج عورت کی شرمگاہ میں ہاتھڈالنا یا دیکھنا جائز ہے یا نہیں؟ بینوا توجروا۔

الجواب باسم ملهم الصواب

ایسی ضرورت کے موقع پر حتی الامکان مسلمان عورت ڈاکٹر سے رابطہکرنے کی کوشش کرنا لازم ہے ، اگر بر وقت عورت ڈاکٹر نہ مل رہی ہو اورضرورت شدیدهہو تو مرد ڈاکٹر کے لئے بھی ایسا کرنا جائز ہے ۔ واللہ سبحانہ وتعالى علم

(ج8 ص43 – احسن الفتاوى)

ان روایات سے مندرجہ ذيل أمور مستفاد ہوۓ:

 ا:طبیب کے لئے عورت کا علاج ضرورت کی بنا     پر جائز ہے ۔

۲.اگرکوئی معالج عورت مل سکے تو اس سے علاج کرانا ضروری ہے ۔

 ۳. اگرکوئی عورت نہ مل سکے ،تو مردکو چاہئے کہاعضائے مستورہ خصوصا شرم گاہ کا علاج کسی عورت کو بتادے،خود علاج نہ کرے۔

٤.اگر کسی عورت کو بتانا بھی ممکن نہ ہو، اور مریضہ عورت کیہلاکت یا ناقابل برداشت تکلیف کا اندیشہ ہوتو لا زم ہے کہ تکلیف کی جگہ کے علاوہتمام بدن ڈھک دیا جاۓ ، اور معالج کو چا ہے کہ جہاں تک ممکن ہو زخم کی جگہ کےعلاوہ باقی بدن سےغض بصر کرے

(ج8 ص71/72  -آپ کے مسائل اور ان کا حل)

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics: