Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Zakaat Calculation On Stock

Zakaat Calculation On Stock

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

When calculating Zakaat on stocks must i use the selling price and minus the expenses  like transport and processing cost ?( eg goods came from Durban  cost is R10 selling price is R20 transport cost R2 and processing cost R2  do i pay zakat on R16  or R20

Answer:

The method of calculating your Zakaat is as follows: 

You will calculate your stock at the end of your Zakaat year (working with Islāmic months, the beginning of which will be the first time you owned an amount equal to Niṣāb) to determine the net worth of your stock. Transport and processing costs will not be subtracted from the stock. Therefore, Zakaat will be obligatory on the selling price of your stock i.e., the price you expect to get when selling it. .

For example, if you bought an item from the suppliers at R10. The transport and processing costs were R4. Your selling price is R20 and that is what you expect to get when you sell it. Thus, Zakaat will be paid on R20 and not on R16 (in other words, you will not deduct the transport and processing costs).

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

. (الزكاة واجبة في عروض التجارة، كائنة ما كانت، إذا بلغت قيمتها نصابا من الورق أو الذهب، يقومها بما هو أنفع للفقراء والمساكين منها)، نظرا لهم، ورعاية لجانبهم، حتى لو وجبت الزكاة إن قومت بأحد النقدين دون الآخر قومت بما وجبت فيه الزكاة، وإن استويا قومت بما هو أنفع. (خلاصة الدلائل وتنقيح المسائل في شرح القدوري: 1/594 – دار الفتح)

2. كذا في فتح القدير: (2/218 – دار الفكر)

 

3. والمذكور في (الأصل) أن المالك مخير في تقويمها بأيهما شاء، وعن الإمام في (رواية النوادر) يقومها بالأنفع للفقراء، وجعله الشارح مذهب الإمام وجمع بينهما بحمل ما في (الأصل) على ما إذا كان التقويم بكل منهما لا يتفاوت. (النهر الفائق: 1/442 – قديمي كتب خانه)

4. (تجب) في عروض تجارة بلغت قيمتها نصابا من أحدهما.. تقومها بما هو أنفع للفقراء، وتضم قيمتها إليهما؛ ليتم النصاب. (كمال الدراية وجمع الرواية والدراية – على ملتقى الأبحر: 2/283 – دار الكتب العلمية)

5. (وفي عروض تجارة بلغت نصاب ورق أو ذهب) معطوف على قوله أول الباب: في مائتي درهم أي: يجب ربع العشر في عروض التجارة إذا بلغت نصابا من أحدهما. (البحر الرائق: 2/228 – المكتبة الماجدية)

6. وعن أبي حنيفة أنه يقوم بما فيه إيجاب الزكاة، حتى إذا بلغ بالتقوم بأحدهما نصاباً ولم يبلغ بالآخر قوم بما يبلغ نصاباً، وهو إحدى الروايتين عن محمد. ولو كان بالتقويم بكل واحد منهما يبلغ نصاباً، يقوم ما هو أنفع للفقراء من حيث الرواج، وإن كانا في الرواج سواء يتخير المالك؛ لأن هذا المال كان في يد المالك، وقد انتفع به في ابتداء الحول من حيث التجارة، فيجب اعتبار منفعة الفقراء عند التقويم لأداء الزكاة، تسوية بين المالك وبين الفقراء، لأن الزكاة وجبت على وجه يعتدل النظر من الجانبين فيهما. (المحيط البرهاني: 3/163 – إدارة القرآن والمجلس العلمي)

7. زکاۃ میں مال تجارت کی قیمت فروخت لگائی جائے گی:

سوال؛ تجارت کا سامان کپڑا وغیرہ کا حساب لگاتے وقت خریدے ہوئے حساب سے یا کہ جس نرخ پر بیچے اس حساب سے زکوة ادا کرے گا؟ بینواتوجروا

الجواب باسم ملهم الصواب

قیمتِ فروخت لگائی جائے، فقط والله تعالى أعلم،

 (احسن الفتاوی: ۴/۳۰۹ – ایچ ایم سعید)

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Read answers with similar topics:

Random Q&A