Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Zakaat on capital invested in Musharakah

Zakaat on capital invested in Musharakah

Answered as per Hanafi Fiqh by DaruliftaaZambia.com

Question

I recently got into a partnership in a manufacturing business. The agreement was that investment will be split 50/50 between my partner and I. However, costs of setting up the business kept rising and hence the investment kept increasing too. The business is now set up, but I have not invested the 50percent I was supposed to. The agreement now is that I will still be a 50 percent shareholder but my remainder of investment will come out through profits.

Eg cost to set up business was $100,000. I was supposed to invest $50,000 but I only invested $25,000 I’m still owing my partner $25,000

How do I go about this regarding zakat?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Zakaat in a business setup is Wajib on raw material, stock in trade and any liquid cash or assets. [1] Zakaat is not Wajib on service vehicles, machinery, equipment and fixtures/fittings.[2] Hence, in your situation:

  1. In order for you to calculate the amount of Zakaat that you are required to pay, you will need to assess the business and take stock of its cash and bank accounts, raw materials and finished goods.
  2. You state you have only invested half of the actual capital due. The outstanding amount will be treated as a debt. This amount of $25,000 will be deducted from the total amount calculated in step (a).

Raw material should be valued at its market price and finished goods on their selling price.[3]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Checked and Approved by
Mufti Nabeel Valli

Darul Iftaa Mahmudiyyah


Lusaka, Zambia

[1]  مختصر القدوري (ص: 57)

الزكاة واجبة في عروض التجارة كائنة ما كانت إذا بلغت قميتها نصابا من الذهب أو الورق يقومها بما هو أنفع للفقراء والمساكين منهما

 

 الفتاوى الهندية (5/ 68)

( الفصل الثاني في العروض ) الزكاة واجبة في عروض التجارة كائنة ما كانت إذا بلغت قيمتها نصابا من الورق والذهب كذا في الهداية

ويقوم بالمضروبة كذا في التبيين وتعتبر القيمة عند حولان الحول بعد أن تكون قيمتها في ابتداء الحول مائتي درهم من الدراهم الغالب عليها الفضة كذا في المضمرات ثم في تقويم عروض التجارة التخيير يقوم بأيهما شاء من الدراهم والدنانير إلا إذا كانت لا تبلغ بأحدهما نصابا فحينئذ تعين التقويم بما يبلغ نصابا هكذا في البحر الرائق

 

[2]  الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 96)

” وليس في دور السكنى وثياب البدن وأثاث المنازل ودواب الركوب وعبيد الخدمة وسلاح الاستعمال زكاة ” لأنها مشغولة بالحاجة الأصلية وليست بنامية أيضا وعلى هذا كتب العلم لأهلها وآلات المحترفين لما قلنا “

 

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (1/ 253)

وأما كونه فارغا عن الدين، وعن حاجته الأصلية كدور السكنى وثياب البذلة، وأثاث المنازل وآلات المحترفين وكتب الفقه لأهلها فلأن المشغول بالحاجة الأصلية كالمعدوم

 

البناية شرح الهداية:المكتبة الحقانية:4:19

والآخر إذا اشترى أعيانا لا يبقى لها أثر في المعمول كالصابون والقلى والأشنان والعفص لا تجب فيها الزكاة؛ لأن ما يأخذه الأجير هو بإزاء عمله لا بإزاء تلك الأعيان، وكذا الخباز إذا اشترى حطبا وملحا للخبز فلا زكاة فيها، ولا زكاة في الشحوم والأدهان التي يدبغ بها

وفي ” المحيط “: يدهن بها، وإن كان يبقى أثرها في المعمول كالعصفر والزعفران والصبغ ففيه الزكاة، وكذا لو اشترى الخباز سمسما يجعله على وجه الخبز ففيه الزكاة، قال أبو نصر – رَحِمَهُ اللَّهُ -: الأصل في هذا أن ما سوى الأثمان من الأموال لا تجب فيه الزكاة حتى ينضم إلى الملك طلب النماء بالتجارة أو بالسوم

 

الفتاوى الهندية: مكتبة رشيدية:1:180

والخباز إذا اشترى حطبا أو ملحا لأجل الخبز فلا زكاة فيه وإذا اشترى سمسما يجعل على وجه الخبز ففيه الزكاة

 

[3] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 286)

وَتُعْتَبَرُ الْقِيمَةُ يَوْمَ الْوُجُوبِ، وَقَالَا يَوْمَ الْأَدَاءِ. وَفِي السَّوَائِمِ يَوْمَ الْأَدَاءِ إجْمَاعًا، وَهُوَ الْأَصَحُّ

قال ابن عابدين: وَفِي وَفِي الْمُحِيطِ: يُعْتَبَرُ يَوْمُ الْأَدَاءِ بِالْإِجْمَاعِ وَهُوَ الْأَصَحُّ اهـ فَهُوَ تَصْحِيحٌ لِلْقَوْلِ الثَّانِي الْمُوَافِقِ لِقَوْلِهِمَا، وَعَلَيْهِ فَاعْتِبَارُ يَوْمِ الْأَدَاءِ يَكُونُ مُتَّفَقًا عَلَيْهِ عِنْدَهُ وَعِنْدَهَا

 

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: