Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is an academic report writing job permissible?

Is an academic report writing job permissible?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I was involved in academic assignment and report writing job for UK students. There students are even not allowed to plagiarise other’s work verbatim, let alone use a proxy-writer. They have to submit a letter of assurance each time with the writing, claiming that the work is entirely of their own!

 

I get paid for such job… The content of the job never contains any anti-Islamic or obscene thingy. Is the job permissible? Would I remain responsible for their lying or not?

Answer

In the name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa rahmatullāhi wa-barakātuhu.

Your job as a report writer is to analyse the work (in this case academic assignments) given to you, and to then produce a report based on the information presented to you. You are not required by your job to engage in any sin. This job in itself is permissible.

If the student claims that the assignment is entirely his own, you will not be responsible if the student used a proxy-writer or plagiarised.[1] 

And Allah Ta ‘āla Knows Best

Bayazeed

Student – Darul Iftaa

UK

 

Checked and approved by,

Mufti Ebrahim Desai

29-02-1440 | 28-10-2019

 

 

 

 


[1] بدائع الصنائع (5/ 511)

فالإجارة جائزة عن عامة العلماء…استحسانا الجواز بالكتاب العزيز والسنة والإجماع… تحقيقه إن الشرع شرع لكل حاجة عقدا يختص بها، فشرع لتمليك العين بعوض عقدا، وهو البيع… فلو لم يشرع الإجارة مع امتساس الحاجة إليها، لم يجد العبد لدفع هذه الحاجة سبيلا، وهذا خلاف موضوع الشرع.

 

شرح مختصر الطحاوي (3/ 383)

الأصل في جواز عقود الإجارات كتاب الله وسنة نبيه صلى الله عليه وسلم، واتفاق الصدر الأول.

 

المبسوط (16/ 37)

ولا تجوز الأجرة على شيء من الغنى … لأنه معصية، والاستئجار على المعاصي باطل.

 

فتح باب العناية (2/ 421-422)

(كتاب الإجارة) هي لغة اسم للأجر من أجر يأجر … وهي جائزة بالإجماع.

 

عمدة الرعاية على شرح الوقاية (6/ 502-503)

وأما شرائط الصحة: فمنها رضاء المتعاقدين … ومنها أن يكون مقدور الاستيفاء حقيقة أو شرعا، فلا يجوز استئجار الآبق ولا الاستئجار على المعاصي … ومنها أن تكون المنفعة مقصودة معتادا استيفاءها بعقد الإجارة، ويجري بها التعامل بين الناس.

 

فتاویٰ محمودیہ (25/ 108)

عین ملازمت کے حالت میں ناجائز امور کا ارتکاب نہ ہو، مثلاً جھوٹ دھوکا خیانت وغیرہ ۔

https://www.thefreedictionary.com

https://www.dictionary.com   

https://www.collinsdictionary.com/dictionary  

https://www.lexico.com/en/definition

https://study.com/articles/Report_Writer_Job_Duties_Outlook_and_Requirements.html

https://www2.le.ac.uk/offices/ld/resources/writing/writing-resources/reports

https://www.wordy.com/writers-workshop/writing-an-academic-report

 

 

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: