Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Ruling regarding the difference between Allahu Akbar and Allahu Akbaar

Ruling regarding the difference between Allahu Akbar and Allahu Akbaar

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

If the Imam says Allahu Akbaar instead of Allahu Akbar while leading Salat, is the Salat valid? What’s the difference between Akbar and Akbaar with Mudd on the letter baa?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

To recite the takbir tahrimah is a shart (compulsory prerequisite)[i] for the validity of a salah.When a person recites the takbir tahrimah incorrectly in such a way that the meaning of the takbir changes then the Salah is null and void.

The word أكبر   in the takbir tahrima is without an Alif after the ب which means The Greatest.أكبار   with a الف   after the ب   changes the meaning and invalidates the salaah.

And Allah Ta’āla Knows Best

Huzaifah Deedat

Student Darul Iftaa
Lusaka, Zambia 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

Fatawa Mahmoodiyyah Volume 5 Page 408 Maktaba Mahmoodiyyah

Fatawa Rahimiyyah Volume 5 age 109 Darul Isha’at

 البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (1/ 332)

لو مد ألف ” أكبر ” أو باءه لا يصير شارعا؛ لأن أكبار جمع كبر، وهو الطبل وقيل اسم للشيطان،

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (1/ 293)

ولو قال أكبار لا يصير شارعا

حاشية الطحطاوي على مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح (ص: 279)

 وإن كان في وسطه حتى صار أكبار فقيل تفسد صلاته لأنه جمع كبر

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 480)

 وقيل يفسد لأن (أكبار) اسم ولد إبليس

مجمع الأنهر في شرح ملتقى الأبحر (1/ 92)

 وَقِيلَ أَكْبَارُ اسْمُ الشَّيْطَانِ فَتَفْسُدُ الصَّلَاةُ

تبيين الحقائق شرح كنز الدقائق وحاشية الشلبي (1/ 114)

وَإِنْ كَانَ فِي بَاءِ أَكْبَرَ فَقَدْ قِيلَ تَفْسُدُ؛ لِأَنَّهُ خَطَأٌ مِنْ حَيْثُ اللُّغَةُ؛ لِأَنَّ أَفْعَلَ التَّفْضِيلِ لَا يَحْتَمِلُ الْمَدَّ لُغَةً؛ وَلِأَنَّ أَكِبَارَ جَمْعُ كِبْرٍ وَهُوَ الطَّبْلُ  

منية المصلي وغنية المبتدي (ص: 120)

قَالَ: اللهُ اكبار، لا يَصِيرُ شَارِعَاً، وَإِنْ قَالَ فِي خِلالِ الصَّلاةِ تَفْسُدُ صَلاتُهُ؛ لأنَّهُ اِسْمٌ الشَّيْطَانِ.


  [i]تحفة الفقها (1/ 223)

 لِأَن التَّحْرِيمَة شَرط فِي الصَّلَاة

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: