IslamQA

Walking with the Janaazah for 40 steps

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: Is there any authentic hadith from the books of hadith about the forty steps for each person to carry the janazah?

bismillah.jpg

A: The Fuqaha (the likes of Allamah Shaami, Allamah Ibnu Nujaim and Allanah Kaasaani) have quoted a Hadith in their books of fiqh regarding walking forty steps with the janaazah. However we were unable to locate this specific Hadith in the books of Hadith. As far as the immense reward of carrying the janaaza and walking for some while, this has been established through many Ahaadith. 

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

فصل في حمل الجنازة

قوله : فإذا حمل الميت على سريره1 أخذوا بقوائمه الأربع، بذلك وردت السنة، قلت: أخرج ابن ماجه في “سننه2” عن عبيد بن نسطاس عن أبي عبيدة عن أبيه عبد الله بن مسعود رضي الله عنه، قال: من اتبع جنازة فليأخذ بجوانب السرير كلها، فإنه من السنة، إن شاء، فليتطوع، وإن شاء، فليدع، انتهى. ورواه أبو داود الطيالسي3 وابن أبي شيبة. وعبد الرزاق في “مصنفيهما” حدثنا شعبة عن منصور بن المعتمر عن عبيد بن نسطاس به، بلفظ: فليأخذ بجوانب السرير الأربعة، ومن طريق عبد الرزاق، رواه الطبراني في “معجمه” ورواه محمد بن الحسن الشيباني رحمه الله في “كتاب الآثار4″، أخبرنا أبو حنيفة رضي الله عنه حدثنا منصور بن المعتمر به، قال: من السنة حمل الجنازة بجوانب السرير الأربعة، انتهى. قال محمد رحمه الله: وصفته أن يبدأ الرجل، فيضع يمين الميت المقدم على يمينه، ثم يضع يمين الميت المؤخر على يمينه، ثم يعود إلى المقدم الأيسر فيضعه على يساره، ثم يأتي المؤخر الأيسر فيضعه على يساره، وهذا قول أبي حنيفة رضي الله عنه، انتهى. وروى ابن أبي شيبة5. وعبد الرزاق في “مصنفيهما” حدثنا هشيم عن ابن عطاء عن علي الأزدي، قال: رأيت ابن عمر رضي الله عنهما في جنازة، فحمل بجوانب السرير الأربع، مختصر. وروى عبد الرزاق: أخبرني الثوري عن عباد بن منصور أخبرني أبو المهزم عن أبي هريرة رضي الله عنه، قال: من حمل الجنازة بجوانبها الأربع، فقد قضى الذي عليه، انتهى.

قوله: وقال الشافعي رضي الله عنه: السنة أن يحملها رجلان، يضعها السابق على أصل عنقه، والثاني على أعلا صدره، لأن جنازة سعد بن معاذ هكذا حملت، قلنا: كان ذلك لازدحام الملائكة (نصب الراية 2/ 286)

1499 – أنبأنا ابن خيرون قال أنبأنا الجوهري عن الدارقطني عن ابي حاتم بن حبان قال نا محمد بن علي الصيرفي قال نا عثمان بن طالوت بن عباد قال نا بكر بن عبد ربه قال حدثنا علي بن ابي سارة عن ثابت عن انس بن مالك قال قال رسول الله ( ص ) من حمل قوائم السرير الاربع ايمانا واحتسابا حط الله عز و جل عنه اربعين كبيرة

 قال المؤلف هذا حديث لا يصح قال ابن حبان غلبت المناكير على رواية علي بن ابي سارة (العلل المتناهية 2/ 898)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Find more answers indexed from: Muftionline.co.za
Read more answers with similar topics:
Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

You will receive 5 Q&A in your inbox every week



We have sent a confirmation to you. Please check the and confirm your subscription. Thank you!