Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Women Covering their Faces In Ihraam

Women Covering their Faces In Ihraam

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I would like to find out that during the 5 days of Hajj, is it compulsory for women to cover the face since no clothing or cloth may touch the face. I have heard from several people that it is compulsory to cover the face even if the cloth touches the face and it would be compulsory to pay a separate amount of dumm specifically for this. Is this view correct and if so, what amount should one pay?

A: It is not permissible for women to wear any clothing on their face in the state of ihraam. However, when going pass strangers they must ensure that the face is covered. Women generally have some protruding object tied to the forehead and the niqaab (cloth meant to cover the face) is suspended over that object.

( والمرأة ) فيما مر ( كالرجل ) لعموم الخطاب ما لم يقم دليل الخصوص ( لكنها تكشف وجهها لا رأسها ولو سدلت شيئا عليه وجافته عنه جاز ) بل يندب

و قال في رد المحتار : قوله ( لكنها تكشف وجهها لا رأسها ) … والمراد بكشف الوجه عدم مماسة شيء له فلذلك يكره لها أن تلبس البرقع لأن ذلك يماس وجهها كذا في المبسوط اه , قوله ( وجافته ) أي باعدته عنه قال في الفتح وقد جعلوا لذلك أعوادا كالقبة توضع على الوجه ويسدل من فوقها الثوب اه , قوله ( جاز ) أي من حيث الإحرام بمعنى أنه لم يكن محظورا لأنه ليس بستر وقوله بل يندب أي خوفا من رؤية الأجانب وعبر في الفتح بالاستحباب لكن صرح في النهاية بالوجوب وفي المحيط ودلت المسألة على أن المرأة منهية عن إظهار وجهها للأجانب بلا ضرورة لأنها منهية عن تغطيته لحق النسك لولا ذلك وإلا لم يكن لهذا الإرخاء فائدة اه ونحوه في الخانية ووفق في البحر بما حاصله أن محمل الاستحباب عند عدم الأجانب وأما عند وجودهم فالإرخاء واجب عليها عند الإمكان وعند عدمه يجب على الأجانب عض البصر ثم استدرك على ذلك بأن النووي نقل أن العلماء قالوا لا يجب على المرأة ستر وجهها في طريقها بل يجب على الرجال الغض قال وظاهره نقل الإجماع واعترضه في النهر بأن المراد علماء مذهبه قلت يؤيده ما سمعته من تصريح علمائنا بالوجوب والنهي تنبيه علمت مما تقرر عدم صحة ما في شرح الهداية لابن الكمال من أن المرأة غير منهية عن ستر الوجه مطلقا إلا بشيء فصل على قدر الوجه كالنقاب والبرقع كما قدمناه أول الباب (رد المحتار 2/527)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: