IslamQA.org Logo

Using perfumes containing denatured ethyl alcohol

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: Is it permissible to use perfumes containing denatured ethyl alcohol?

Using perfumes containing denatured ethyl alcohol

A: There is a difference of opinion in this regards. Some Ulama have discouraged this and others have allowed. It is better to refrain.

وأما غير الأشربة الأربعة ، فلبست نجسة عند الإمام أبي حنيفة رحمه الله

وبهذا يتبين حكم الكحول المسكرة التي عمت بها البلوى اليوم ، فإنها تستعمل في كثير من الأدوية والعطور والمركبات الأخرى ، فإنها إن اتخذت من العنب أو التمر فلا سبيل إلى حلّتها أو طهارتها ، وإن اتخذت من غيرهما فالأمر فيها سهل على مذهب أبي حنيفة رحمه الله ، ولا يحرم استعمالها للتداوي أو لأغراض مباحة أخرى ما لم تبلغ حد الإسكار ، لأنها إنما تستعمل مركبة مع المواد الأخرى ، ولا يحكم بنجاستها أخذا بقول أبي حنيفة رحمه الله

وإن معظم الكحول التي تستعمل اليوم في الأدوية والعطور وغيرها لاتتخذ من العنب أو التمر ، إنما تتخذ من الحبوب أو القشر أو البترول وغيره ، كما ذكرنا في باب بيع الخمر من كتاب البيوع ، وحينئذ هناك فسحة في الأخذ بقول أبي حنيفة عند عموم البلوى ، والله سبحانه أعلم (تكملة فتح الملهم 3/608)

Answered by:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Find more answers indexed from: Muftionline.co.za
Read more answers with similar topics:
Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

You will receive 5 Q&A in your inbox every week



We have sent a confirmation to you. Please check the and confirm your subscription. Thank you!