Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Bidding on one’s own goods to raise the price

Bidding on one’s own goods to raise the price

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I earn a living through selling items at auctions. Sometimes, I bid on my own goods on auction, or get someone else to bid on my goods, in order to raise the price of my items. Since the bidding commences at a low price, I fear that I may suffer a loss if I do not do so. Is this permissible in Islam?

Bismillaah

A: If the bidding commences at a low price (below the market value), it will be permissible for you to ask someone to bid on your goods despite them not having the intention to purchase. It will be permissible for the person to assist you in this manner and save you from incurring a loss, as this does not involve cheating any person. However, the Fuqahaa have ruled that this will only be permissible till the goods reach the market value. Once the market value of the goods has been reached in the bidding, it will no longer be permissible for him to bid to raise the price without the intention of purchasing.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم أن يبيع حاضر لباد ولا تناجشوا ولا يبيع الرجل على بيع أخيه ولا يخطب على خطبة أخيه ولا تسأل المرأة طلاق أختها لتكفأ ما في إنائها (صحيح البخاري، الرقم:2140)

ونهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن النجش وهو أن يزيد في الثمن ولا يريد الشراء ليرغب غيره وقال لا تناجشوا (الهداية 3/53)

قال العلامة ابن الهمام رحمه الله (قوله ونهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن النجش وهو أن يزيد في الثمن ولا يريد الشراء ليرغب غيره) بعدما بلغت قيمتها فإنه تغرير للمسلم ظلما فأما إذا لم تكن بلغت قيمتها فزاد القيمة لا يريد الشراء فجائز لأنه نفع مسلم من غير إضرار بغيره إذ كان شراء الغير بالقيمة (فتح القدير 6/476)

(وأما) ما يكره مما يتصل بالبيوع… (ومنها) النجش وهو أن يمدح السلعة ويطلبها بثمن ثم لا يشتريه بنفسه ولكن ليسمع غيره فيزيد في ثمنه وإنه مكروه لما روي عن رسول الله صلى الله عليه وسلم أنه نهى عن النجش ولأنه احتيال للإضرار بأخيه المسلم وهذا إذا كان المشتري يطلب السلعة من صاحبها بمثل ثمنها فأما إذا كان يطلبها بأقل من ثمنها فنجش رجل سلعة حتى تبلغ إلى ثمنها فهذا ليس بمكروه وإن كان الناجش لا يريد شراءها والله عز وجل أعلم (بدائع الصنائع 5/233)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.