Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Animate objects on School calendar

Animate objects on School calendar

Answered as per Hanafi Fiqh by DaruliftaaZambia.com

Question

Salaams.

Respected Mufti Sahib.

The licef school 2020 calendar has animate objects on them which can be found on the may/june section and the islamic months being ramadhan and shawwaal.

The warnings regarding animate objects are too many and too severe for me to mention them here. 

I understand that this is an error by licef school for which they are yet to make a public apology. 

Nevertheless keeping the politics aside, what should i and those having this calendar do in this circumstance.  Should i discard the may/june page and burn it or would it be sufficient to turn the page where there is no animate objects. 

There are many in our community who are unaware of this grave mistake licef has made. Unfortunately because of this serious error made by licef many of their homes are being devoid of angels.

I humbly request the darul ifta to answer my query in the shortest possible time. And in its best ability inform the general masses on the gravity of the situation. 

Jazakallahu khaira.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Your concern is valid and a matter of concern. It is possible that the administration at Licef are unaware of the animate objects appearing on their calendar. If you have not yet informed them of the same, then we advise that you write to them and inform them in a respectable and responsible manner. You may also request them to send out a message to the parents regarding the same via any direct channel of communication that is available to them.

As for the pages that contain animate objects, you may either blot out the animate objects, discard the pages or merely flip them over to cover them.[i]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Mufti Nabeel Valli.

Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia

[i]  الهداية في شرح بداية المبتدي 1/ 65

وإذا كان التمثال مقطوع الرأس ” أي ممحو الرأس ” فليس بتمثال ” لأنه لا يعبد بدون الرأس

 

المحيط البرهاني في الفقه النعماني 5/ 309

وإن كان التمثال مقطوع الرأس، فليس بتمثال

 

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري 2/ 30

قوله أو مقطوع الرأس) أي سواء كان من الأصل أو كان لها رأس ومحي وسواء كان القطع بخيط خيط على جميع الرأس حتى لم يبق لها أثر أو

يطليه بمغرة ونحوها أو بنحته أو بغسله وإنما لم يكره لأنها لا تعبد بدون الرأس عادة

 

رد المحتار، ج 1، ص 648، سعيد

لا يكره (لو كانت تحت قدميه) أو محل جلوسه لأنها مهانة (أو في يده) عبارة الشمني بدنه لأنها مستورة بثيابه (أو على خاتمه) بنقش غير مستبين. قال في البحر ومفاده كراهة المستبين لا المستتر بكيس أو صرة أو ثوب آخر، وأقره المصنف (أو كانت صغيرة) لا تتبين تفاصيل أعضائها للناظر قائما وهي على الأرض، ذكره الحلبي (قَوْلُهُ أَوْ مَقْطُوعَةَ الرَّأْسِ) أَيْ سَوَاءٌ كَانَ مِنْ الْأَصْلِ أَوْ كَانَ لَهَا رَأْسٌ وَمُحِيَ، وَسَوَاءٌ كَانَ الْقَطْعُ بِخَيْطِ خِيطَ عَلَى جَمِيعِ الرَّأْسِ حَتَّى لَمْ يَبْقَ لَهُ أَثَرٌ، أَوْ بَطَلَيْهِ بِمَغْرَةٍ أَوْ بِنَحْتِهِ، أَوْ بِغَسْلِهِ لِأَنَّهَا لَا تُعْبَدُ بِدُونِ الرَّأْسِ عَادَةً

البحر الرائق، ج 2، ص 31، دار الكتاب الإسلامي

وَكَذَا لَوْ مَحَى وَجْهَ الصُّورَةِ فَهُوَ كَقَطْعِ الرَّأْسِ

 

 

 

 

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: