IslamQA.org Logo

Zakat On Pure Silver Thread

Answered according to Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

A picture of a frame made from pure silver thread like the Ghilaaf of the Kaba got pure gold thread. This frame is kept for sentimental value and decoration. 

Will Zakaat be liable on these kind of frames and if so how will it be calculated? 
Are there any other conditions of Zakaat applicable?

Answer:

There will be Zakat on it.  You may take this frame to an expert dealer of silver to get an estimation of the weight of the silver and its value.  Thereafter, you will add this value to your total yearly Zakatable assets calculation and pay 2.5% from that total calculation as Zakat. 

However, if you only own that frame with the silver threads and the silver’s weight does not reach the Nisab of silver (612.36 grams), there would be no Zakat payable on it.  

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

فصل :وأما صفة هذا النصاب فنقول: لا يعتبر في هذا النصاب صفةزائدة على كونه فضة فتجب الزكاة فيها سواء كانت دراهم مضروبة، أو نقرة، أو تبرا،أو حليا مصوغا، أو حلية سيف، أو منطقة أو لجام أو سرج أو الكواكب في المصاحفوالأواني، وغيرها إذا كانت تخلص عند الإذابة إذا بلغت مائتي درهم، وسواء كانيمسكها للتجارة، أو للنفقة، أو للتجمل، أو لم ينو شيئا.وهذا عندنا، (بدائع الصنائع 2/16-17 دار الكتب العلمية)

(واللازم)مبتدأ (في مضروب كل) منهما (ومعموله ولو تبرا أو حليا مطلقا)

قال الشاميرحمه الله: (قوله: ومعموله) أي ما يعمل من نحو حلية سيف أو منطقة أو لجام أو سرجأو الكواكب في المصاحف والأواني وغيرها إذا كانت تخلص بالإذابة، بحر (رد المحتار5/546 فرفور)

[1] وإن لم تكن للتجارة ففيها الزكاة بقدر مافيها من الفضة إن بلغت نصابا، أو بالضم إلى ما عنده من مال التجارة. (بدائعالصنائع 2/17 دار الكتب العلمية)

[1] وكذا في حقالوجوب يعتبر أن يبلغ وزنهما نصابا، ولا يعتبر فيه القيمة بالإجماع حتى لو كانله إبريق فضة، وزنها مائة وخمسون وقيمتها مائتان لا تجب فيها الزكاة كذا في العينيشرح الكنز. (الفتاوى الهندية 1/179 دار النوادر)

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

Find more answers indexed from: Darulifta Azaadville
Read more answers with similar topics: