Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I was abused by a family member at the age of 9.will my parents be responsible to what happaned , i mean will they be punished for what happened to me.both my parents are dead and i ask Allah to forgive them .

I was abused by a family member at the age of 9.will my parents be responsible to what happaned , i mean will they be punished for what happened to me.both my parents are dead and i ask Allah to forgive them .

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1. i  was  abused  by  a   family  member at   the  age  of  9.will   my   parents  be   responsible  to  what  happaned ,  i  mean  will  they be  punished  for  what  happened to  me.both  my  parents  are  dead  and  i  ask  allah  to  forgive  them .

2.  i  want  to  know  about   zakaat,my  husbands  father  owns  land  in  pakistan  he  has  given some  land  to  us  do  we  need  to  pay  zakat,also  we  own  2  cars ,one  for earning  our  living  on  the  other  for  social use,do  we  need  to  pay  zakaat.on  that  as well.

Answer

In the name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

Assalaamu `alaykum waRahmatullahi Wabarakatoh

1. If your parents were actively involved in your abuse, they will be responsible. Generally, parents love children and would not involve themselves in such acts. As a child, it is your responsibility to make du’a for your parents at all times, whether they were actively involved in your abuse or not.

2. There is no Zakat on land itself. However, if you and your husband are receiving rentals from the land, the rentals should be distributed between two of you as agreed and will be considered as cash on hand. This cash should be included with other cash in possession and Zakat will be payable from the entire amount, if the cash on hand is equivalent or more than the Nisab after deducing liabilities.

3. There will be no Zakat on the two cars in your possession, as they are for your personal use.

وأما كونه حوليا أي تم عليه حول فلقوله صلى الله عليه وسلم لا زكاة في مال حتى يحول عليه الحول ولأن السبب هو المال النامي لكون الواجب جزء من الفضل لا من رأس المال لقوله تعالى ! ( ويسألونك ماذا ينفقون قل العفو ) ! أي الفضل والنمو إنما يتحقق في الحول غالبا أما المواشي فظاهر وكذا أموال التجارة لاختلاف الأسعار فيه غالبا عند اختلاف الفصول فأقيم السبب الظاهر وهو الحول مقام المسبب وهو النمو وأما كونه فارغا عن الدين وعن حاجته الأصلية كدور السكنى وثياب البذلة وأثاث المنازل وآلات المحترفين وكتب الفقه لأهلها فلأن المشغول بالحاجة الأصلية كالمعدوم (تبيين الحقائق 2/23,العلمية)

ومنها فراغ المال عن حاجته الأصلية فليس في دور السكنى وثياب البدن وأثاث المنازل ودواب الركوب وعبيد الخدمة وسلاح الاستعمال زكاة وكذا طعام أهله وما يتجمل به من الأواني إذا لم يكن من الذهب والفضة وكذا الجوهر واللؤلؤ والياقوت والبلخش والزمرد ونحوها إذا لم يكن للتجارة وكذا لو اشترى فلوسا للنفقة كذا في العيني شرح الهداية وكذا كتب العلم إن كان من أهله وآلات المحترفين كذا في السراج الوهاج هذا في الآلات التي ينتفع بنفسها ولا يبقى أثرها في المعمول (الفتاوي الهندية 1/172)

And Allah knows best

Wassalam

Ml. Talha Desai,
Student Darul Iftaa

Checked and Approved by:

Mufti Ebrahim Desai
Darul Iftaa, Madrassah In’aamiyyah

Original Source Link

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: