Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Is it okay if I recite the tasbeehaat during rukoo’ and sujood once instead of thrice?

Is it okay if I recite the tasbeehaat during rukoo’ and sujood once instead of thrice?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

i would like to know how much number of times the tasbeeh of ruku and sajdah should be recited. I work in company and i have premission for prayer. but sometimes due lack of time or work pressure i need to perform the prayer fast. In such situation is it ok if i recite the tasbeeh of ruku and sajdah only once instead of 3 times and while sitting in qaydah i only recited the attahiyat(no durood and dua) and make salam. Is this namaz valid.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Almighty Allah Ta’āla created us for the purpose of worshipping him. Rasulullah (sallallahu alayhi wasallam) said, “Salah is the foundation of Deen.”

The believer should give priority over his Salah over everything else. You are fortunate that you are given time to perform Salah at your work place. You should adjust your work according to Salah. Do not give priority to work over your Salah. You should perform your Salah with the full three Tasbeehaat, Dua and Durood after Tashahhud.[1]  That will take an average of two minutes more.

It is Makrooh to recite the Tasbeeh only once.[2] Why would you want to deprive yourself of dua at the end of Salah when that is the time of the acceptance of dua?

And Allah Ta’āla Knows Best

Mizanur Rahman

Student, Darul Iftaa

UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

_______


[1] الأصل للشيباني ط قطر، أبو عبد الله محمد بن الحسن بن فرقد الشيبان (المتوفى: 189هـ)، دار ابن حزم، بيروت، لبنان (1/ 9)

ويقول في ركوعه: سبحان ربي العظيم ثلاثا، وفي سجوده: سبحان ربي الأعلى ثلاثا. وأدنى ما يقول من ذلك ثلاثا ثلاثا في كل ركعة وفي كل سجدة. قال: وبلغنا أن رسول الله صلى الله عليه وسلم  كان يقول في ركوعه: “سبحان ربي العظيم” ثلاثا، وفي سجوده: “سبحان ربي الأعلى” ثلاثا.

 

الجوهرة النيرة، الامام أبو بكر بن علي الحداد (المتوفى: 800هـ)، دراسات، الدوحة، قطر (1/ 341)

(قوله: ويقول في ركوعه سبحان ربي العظيم ثلاثا وذلك أدناه) أي أدنى كمال الجمع أو أدنى كمال السنة أن يقولها عشرا. وفي منية المصلي أدناه ثلاث والأوسط خمس والأكمل سبع

 

غنية المتملي على شرح منية المصلي حلبي صغير، الشيخ ابراهيم بن محمد بن ابراهيم الحلبي (المتوفى: 956هـ)، دار النشر العلمية، جوهانسبرغ، جنوب أفريقية (ص: 200)

(ويقول في ركوعه سبحان ربي العظيم ثلاثا وذلك أدناه)، لقوله عليه السلام إذا ركع أحدكم فليقل ثلاث مرات سبحان ربي العظيم، وذلك أدناه، وإذا سجد فليقل سبحان ربي الأعلى ثلاث مرات، وذلك أدناه (وإن زاد) على الثلاث (فهو) أي الفعل الذي هو الزيادة (أفضل) من تركه لقوله عليه السلام وذلك أدناه أي أدنى المسنون ولا شك أن الزيادة على الأدنى أفضل، (و) إذا زاد فالسنة (أن يختم على وتر) لأن الله وتر يحب الوتر،

 

مراقي الفلاح شرح نور الإيضاح، حسن بن عمار بن علي الشرنبلالي (المتوفى: 1069هـ)، المكتبة العصرية، بيروت، لبنان (ص: 101)

“و” تسن “الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم في الجلوس الأخير”

 

في نفس المكان (ص: 101)

“و” يسن “الدعاء” بعد الصلاة على النبي صلى الله عليه وسلم لقوله عليه السلام: “إذا صلى أحدكم فليبدأ بتحميد الله عز وجل والثناء عليه ثم ليصل على النبي ثم ليدع بعد ما شاء” لكن لما ورد عنه صلى الله عليه وسلم: “إن صلاتنا هذه لا يصلح فيها شيء من كلام الناس” قدم هذا المانع على إباحة الدعاء بما أعجبه في الصلاة فلا يدعو فيها إلا “بما يشبه ألفاظ القرآن”

 

[2] غنية المتملي على شرح منية المصلي حلبي صغير، الشيخ ابراهيم بن محمد بن ابراهيم الحلبي (المتوفى: 956هـ)، دار النشر العلمية، جوهانسبرغ، جنوب أفريقية (ص: 200)

(وإن اقتصر) في التسبيح (على مرة) واحدة، (أوترك التسبيح بالكلية جازت صلاته) لعدم فرضيته ولكن يكره ذلك الترك والاقتصار على المرة، وكذا على المرتين للإخلال بالسنة،

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: