Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Accessories with Allah talaa’s name on

Accessories with Allah talaa’s name on

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamu Alaykum Wa Rahmatullahi Wa Barakatuhu

Hope this question reaches you in good state of imaan and health. Apologies for the simple question. 

Would it be considered disrespectful to have accessories such as for the car with Allah SWTs name or with Ayaat of the Qur’an such as Ayatul Qursi? I had seen a car hanger with the Safar dua and Ayatul Qursi and intended to purchase it to remind myself to read the dua before driving and to remind my fellow passengers however had reservations as to whether it would be permissible or not.

Jazak Allahu Khairah, may Allah SWT accept your khidmah of deen and give us all the tawfeeq to act upon complete deen and assist his deen. Request for duas. 

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

May Allah grant us the ability to do good with sincerity and accept it.

It is not disrespectful to use such accessories to remind ourselves of dua for safar etc. However, one should ensure that no disrespect is shown to accessories having verses of the Quran or duas or names of Allah.[i]

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammed Al-Ameen Bin Moulaana Ismail Akoo 

Student Darul Iftaa

Newcastle; KZN, South Africa

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.


[i]

الدر المختار و حاشية ابن عابدين

الجزء 1صفحة 179

دار الفكر-بيروت

قلت: وظاهر انتفاء الكراهة بمجرد تعظيمه وحفظه علق أو لا زين به أو لا، وهل ما يكتب على المراوح وجدر الجوامع كذا ‏يحرر‎.‎

‎•———————————•‎

‎[‎رد المحتار‎]‎

‏ (قوله: يحرر) أقول: في فتح القدير: وتكره كتابة القرآن وأسماء الله تعالى على الدراهم والمحاريب والجدران وما يفرش. اهـ. والله ‏تعالى أعلم.‏

(باب الشهيد)  (الجزء 2247)

ـ وقدمنا قبيل باب المياه عن الفتح أنه تكره كتابة القرآن وأسماء الله – تعالى – على الدراهم والمحاريب والجدران وما يفرش، وما ‏ذاك إلا لاحترامه، وخشية وطئه ونحوه مما فيه إهانة

المحيط البرهانيالفصل الخامس في المسجد و القبلة و المصحف و ما كتب

الجزء 5صفحة 151

دار إحياء التراث العربي

ويكره أن يجعل…. في كاغد فيه اسم الله تعالى؛ بخلاف الكيس يكتب فيه اسم الله؛ لأن الكيس يعظم أما الكاغد، والقرطاس ‏فيستهان‎.‎

الفتاوى الهندية الفصل الخامس في المسجد و القبلة و المصحف

ويكره أن يجعل شيئا في كاغدة فيها اسم الله تعالى كانت الكتابة على ظاهرها أو باطنها ، بخلاف الكيس عليه اسم الله تعالى فإنه لا ‏يكره ، كذا في الملتقط…………………

لا بأس بكتابة اسم الله تعالى على الدراهم ؛ لأن قصد صاحبه العلامة لا التهاون ، كذا في جواهر الأخلاطي .

امداد الفتاوىكتاب الحظرو الاباحة

الجزء 4صفحة 63

Maktabah Darul-Uloom Karaachi

كاحسن الفتاوىكتاب الحظر و الاباحة

الجزء 8صفحة 23

Adab Manzil Pakistaan Karaachi

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: