Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Forgetting number of Rakaat in Sunnah and Nafl Salah

Forgetting number of Rakaat in Sunnah and Nafl Salah

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamualaikum,

I wanted to ask if sajdah sahw is required for forgetting the number of rakats performed in sunnah and nafl prayer?

jazakhalah khair

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

There are a few scenarios pertaining to the one who forgets which Rakah he is in;

1)     If this is the first time occurring, he will restart the Salah.[1]

2)     If this a multiple occurrence, he will continue based on whichever Rakah he is more inclined towards (ghalib zan).

For example, if one has doubt whether he is in the third Rakah or fourth and his inclination is towards him being in the third Rakah, so he will continue his Salah based on that inclination. 

In this scenario, if one occupies the amount of time for three tasbih figuring out which Rakah he is in, he will do Sajdah Sahw.

3)     If he is uncertain of his inclination, he should continue based on what is certain (the lesser amount).

In this case, he will sit for tashahhud in each Rakah which he thinks may be the last Rakah so as not to accidently miss the fardh of sitting in the last tashahhud.[2]

Also in this scenario, one will do Sajdah Sahw at the end of his Salah.[3]

The examples for these scenarios have been described in the following Hadith;

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ، قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: إِذَا سَهَا أَحَدُكُمْ فِي صَلاَتِهِ فَلَمْ يَدْرِ وَاحِدَةً صَلَّى أَوْ ثِنْتَيْنِ فَلْيَبْنِ عَلَى وَاحِدَةٍ، فَإِنْ لَمْ يَدْرِ ثِنْتَيْنِ صَلَّى أَوْ ثَلاَثًا فَلْيَبْنِ عَلَى ثِنْتَيْنِ، فَإِنْ لَمْ يَدْرِ ثَلاَثًا صَلَّى أَوْ أَرْبَعًا فَلْيَبْنِ عَلَى ثَلاَثٍ، وَلْيَسْجُدْ سَجْدَتَيْنِ قَبْلَ أَنْ يُسَلِّمَ. هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ.

Translation: Rasulullah (صلي الله عليه وسلم) said, “When one of you becomes forgetful in his Salah and he does not know if he prayed one Rakah or two, he should consider it to be one. When he does not know if he prayed three or four, he should consider it to be three, and he should perform Sajdah (Sahw) before he says Salam.”[4]

And Allah Ta’āla Knows Best

Saad Haque

Student Darul Iftaa
New Jersey, USA 

Checked and Approved by,
Mufti Husain Kadodia.


[1] تحفة الفقهاء (1/ 210)

ثمَّ الحكم فِي هَذِه الْمَسْأَلَة إِذا وَقع الشَّك بَين أَن صلى ثَلَاثًا أَو أَرْبعا إِن كَانَ ذَلِك أول مَا يَقع لَهُ فَإِن عَلَيْهِ أَن يسْتَقْبل الصَّلَاة لِأَنَّهُ يُمكنهُ أَن يُصَلِّي وَيُؤَدِّي الْفَرْض بِيَقِين والتحري دَلِيل مَعَ الظَّن عِنْد الْحَاجة دفعا للْحَرج وَلَا حرج فِي أول مرّة

فَأَما إِذا وَقع الشَّك مرَارًا فَإِنَّهُ يتحَرَّى وَيَبْنِي على مَا وَقع عَلَيْهِ التَّحَرِّي فِي جَوَاب ظَاهر الرِّوَايَة

وروى الْحسن عَن أبي حنيفَة أَنه يَبْنِي على الْيَقِين وَهُوَ الْأَقَل وَهُوَ قَول الشَّافِعِي

[2] الهداية في شرح بداية المبتدي (1/ 76)

ومن شك في صلاته فلم يدر أثلاثا صلى أم أربعا وذلك أول ما عرض له استأنف ” لقوله عليه الصلاة والسلام ” إذا شك أحدكم في صلاته أنه كم صلى فليستقبل الصلاة ” ” وإن كان يعرض له كثيرا بنى على أكبر رأيه ” لقوله عليه الصلاة والسلام ” من شك في صلاته فليتحر الصواب ” ” وإن لم يكن له رأي بنى على اليقين ” لقوله عليه الصلاة والسلام ” من شك في صلاته فلم يدر أثلاثا صلى أم أربعا بنى على الأقل “…وعند البناء على الأقل يقعد في كل موضع يتوهم آخر صلاته كيلا يصير تاركا فرض القعدة والله أعلم.

[3] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 92)

(وإذا شك) في صلاته (من لم يكن ذلك) أي الشك (عادة له) وقيل من لم يشك في صلاة قط بعد بلوغه وعليه أكثر المشايخ بحر عن الخلاصة (كم صلى استأنف) بعمل مناف وبالسلام قاعدا أولى لأنه المحل (وإن كثر) شكه (عمل بغالب ظنه إن كان) له ظن للحرج (وإلا أخذ بالأقل) لتيقنه (وقعد في كل موضع توهمه موضع قعوده) ولو واجبا لئلا يصير تاركا فرض القعود أو واجبه (و) اعلم أنه (إذا شغله ذلك) الشك فتفكر (قدر أداء ركن ولم يشتغل حالة الشك بقراءة ولا تسبيح) ذكره في الذخيرة (وجب عليه سجود السهو في) جميع (صور الشك) سواء عمل بالتحري أو بنى على الأقل فتح لتأخير الركن، لكن في السراج أنه يسجد للسهو في أخذ الأقل مطلقا، وفي غلبة الظن إن تفكر قدر ركن.

[4] سنن الترمذي ت بشار 398

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: