Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » I want to marry for 2 years

I want to marry for 2 years

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I am an expatriate in an African country. I worked here for 2 years and I am about to renew my contract for another 2 years. I would like to marry a local muslim girl and I do not want to take her back to my country if I don’t renew my contract. 

Shall I go ahead and marry her for the time that I will be here or is that considered as “temporary” and therefore hatam?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

You have stated that you want to marry a girl for a limited period of time.

The Prophet Ṣallallāhu ‘Alayhi Wasallam has said:

ثَلَاثٌ جِدُّهُنَّ جِدٌّ وَهَزْلُهُنَّ جِدٌّ النِّكَاحُ وَالطَّلَاقُ وّالرَّجْعَةُ 

“There are three things that are serious when performed seriously and serious also when performed in jest; marriage, divorce, and revocation of divorce”

[Sunan Abū Dāwūd, pg.70, v.4, Mu’assasah Al Rayyān]

Nikāḥ is a permanent bond formed between a man and a woman. It holds great sanctity in Sharī‘ah. Accordingly, marrying a woman for a limited period of time contravenes the spirit and essence of Nikāḥ.

Also, it would be incorrect for the woman to assume that the Nikāḥ is a legitimate Nikāḥ, while you are intending to divorce her after a period of time. This would tantamount to deception.

Also, have you considered that there is a possibility the woman may bear a child? Consider the implications for the woman if you were to divorce to her after she has borne a child.

Accordingly, it is detestable for you to marry the woman for a period of time.[1] If there is an explicit mention from either party that the Nikāḥ shall be a temporary Nikāḥ, then the Nikāḥ shall be invalid and ḥarām.[2]

And Allah Ta‘āla Knows Best

Mu‘ādh Chati

Student Darul Iftaa
Blackburn, England, UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

ــــــــــ


[1] جو مسلمان طلباء وطلبات حصول تعلیم کے لئے مغربی ممالک میں آتے ہیں وہ یہاں آکر شادی کرلیتے ہیں اور شادی کرتے وقت یہ نیت ہوتی ہے کہ جب تک ہمیں یہاں تعلیم حاصل کرنی ہے بس اس وقت تک اس نکاح کو برقرار رکھے گے اور پھر جب حصول تعلیم کے بعد اپنے ملک اور اپنے وطن کو واپس جائے گے تو اس نکاح کو ختم کردیگے۔۔۔ایسے نکاح کا شرعا کیا حکم ہے؟

جواب: اگر انعقاد نکاح کی تمام شرائط موجود ہوں اور عقد نکاح میں کوئی ایسا لفظ استعمال کیا گیا جس سے وہ نکاح موقت سمجھا جائے اس صورت مین وہ نکاح منعقد ہو جائے گا۔۔۔ایسی نیت رکھنا دیانۃ کراہت سے خالی نہیں

فقہی مقالات ص٢٦٠ ج١ میمن اسلام پبلشرز 

 

[2] ولو تزوجها مطلقا وفي نيته أن يقعد معها مدة نواها فالنكاح صحيح

تبيين الحقائق للزيلعي ت٧٤٣ ج٢ ص١١٥١١٦ بولاق

 

أما لو تزوج وفي نيته أن يطلقها بعد مدة نواها صح

فتح القدير لإبن الهمام ت٨٦١ ج٣ ص١٥٢ مكتبة رشيدية

 

ولو تزوجها مطلقا وفي نيته أن يقعد معا مدة نواها فالنكاح صحيح كذا في التبيين

الفتاوى الهندية ج١ ص٢٨٣ مكتبة رشيدية

 

وليس منه ما لو نكحها على أن يطلقها بعد شهر أو نوى مكثه معها مدة معينة

(قوله أو نوى) لأن التوقيت إنما يكون باللفظ

رد المحتار لإبن عابدين ت١٢٥٢ه ج٤ ص١٤٩ دار عالم الكتب

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: