Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Giving zakaah to one who has student loan

Giving zakaah to one who has student loan

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

My brother is studying at a university in california. He has a little more than $6000 debt in student loans, which he doesn’t have to pay off until after he is done with school. He has about less than 2 years left. He has no cash on hand, savings or bank account and he does not work. My dad gives him minimal spending money when he needs it. Is it ok for me to give my zakaat money to my brother even though i know that he will most probably not use it to pay off his debt since he doesnt have to make payments for it until after graduation?

Answer

In the Name of Allaah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salaamu ‘alaykum wa-rahmatullaahi wa-barakaatuh.

Your brother’s student loan is more than $6000 and is payable once he has completed his studies. You state that he has no cash at hand except the minimal amount given to him by your father for spending. The student loan is more than what your brother possesses.

In principle, when a debt is more than the amount one has, he will be eligible to receive zakaah. This is irrespective of the debt being payable immediately or later in due time. Accordingly, it is permissible for you to give your zakaah money to your brother[1].

It should be noted that this fatwaa is pertaining to personal loans and not commercial.

And Allaah Ta’aala Knows Best.

Muajul I. Chowdhury

Student, Darul Iftaa

Astoria, New York, USA

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

____


[1] المبسوط للسرخسي (3/ 10)

 وأما قوله تعالى {والغارمين} [التوبة: 60] فهم المديونون الذين لا يملكون نصابا فاضلا عن دينهم.

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 45)

وأما قوله تعالى: {والغارمين} [التوبة: 60] قيل: الغارم الذي عليه الدين أكثر من المال الذي في يده أو مثله أو أقل منه لكن ما وراءه ليس بنصاب.

 

البناية شرح الهداية  (4/ 200)

وأما الأخوة والأخوات والأعمام والعمات والأخوال والخالات وأولادهم فلا بأس بدفع الزكاة إليهم، وذكر الزندويسني أن الأفضل في مصرف الزكاة المال إلى هؤلاء السبعة، أخوته وأخواته الفقراء، ثم أولادهم ثم أعمامه وعماته الفقراء، ثم أخواله وخالاته الفقراء، ثم ذوو أرحامهم ثم جيرانه ثم أهل سكنه ثم أهل مصره. 


بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (2/ 509)

ويجوز دفع الزكاة إلى من سوى الوالدين والمولودين من الأقارب ومن الإخوة والأخوات وغيرهم؛ لانقطاع منافع الأملاك بينهم

 

حاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 3469)

وقيد بالولاد لجوازه لبقية الأقارب كالإخوة والأعمام والأخوال الفقراء بل هم أولى؛ لأنه صلة وصدقة.

وفي الظهيرية: ويبدأ في الصدقات بالأقارب، ثم الموالي ثم الجيران، ولو دفع زكاته إلى من نفقته واجبة عليه من الأقارب جاز إذا لم يحسبها من النفقة بحر وقدمناه موضحا أول الزكاة.

ويجوز دفعها لزوجة أبيه وابنه وزوج ابنته تتارخانية…….

وَالْأَفْضَلُ إخْوَتُهُ وَأَخَوَاتُهُ ثُمَّ أَوْلَادُهُمْ ثُمَّ أَعْمَامُهُ وَعَمَّاتُهُ ثُمَّ أَخْوَالُهُ وَخَالَاتُهُ ثُمَّ ذَوُو أَرْحَامِهِ ثُمَّ جِيرَانُهُ ثُمَّ أَهْلُ سِكَّتِهِ ثُمَّ أَهْلُ بَلَدِهِ كَمَا فِي النَّظْمِ.

 

فتح باب العناية بشرح النقاية (2/ 170)

والأَفضل صَرْفُها إِلى إِخوته، ثُم أَعمامه، ثُم أَخواله، ثُم ذوي أَرحامه، ثُم جيرانِهِ، (ثُم أَهْل سَكَنِهِ)، ثم أَهل محلّته، ثُم أَهل مصره.

 

النتف في الفتاوى للسغدي (1/ 199)

من لا تعطى لهم الزكاة: قال ولا يجوز اعطاء الزكاة الى اثنى عشر صنفا احدها الى الوالدين فمن فوقهم وان بعدوا والثاني الى الاولاد وان سفلوا والثالث الاغنياء والرابع الى الكفار والخامس الى بني هاشم في قول ابي يوسف ومحمد وابي عبد الله ويجوز في قول ابي حنيفة والسادس الى عبيد هؤلاء الذين عددناهم والسابع الى عبيد نفسه والثامن الى أمهات اولاد والتاسع الى مدبريه والعاشر الى مكاتبيه والحادي عشر الى الزوجة والثاني عشر الى الزوج في قول ابي حنيفة ويجوز عطاؤها اليه في قول ابي يوسف ومحمد وابي عبد الله

 

فتاوى محمودية (9/ 539)

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: