Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Miqaat of Jubail

Miqaat of Jubail

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I am living in jubail city and going to join hajj group in Jeddah for perform hajj on 6th zilhajah. I have below question.

1. We think to put in ihram in two way, either we stop at taif city on 6th zilhaja and on next day moring 7th zilhaja wear a ihram and go to jeddah by hadah road to join hajj group or directly go to jeddah but wear a ihram just stop on meqat at 6th zilhjaa and remains in ihram for hajj.

2. Can wedo perform hajj-ifrad as per above scenario?

3. Can we directly go to jeddah on 6th zilhajjah and wear ihram on 7th zilhaja night and join hajj group to perform hajj.

Kindly guide us as earlist.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

You state that you are a resident of Jubail. The stipulated Miqat boundary for Jubail is Qarnul-Manazil.[1] Therefore you must wear the Ihram and make intention for Hajj at or before the Miqat boundry.[2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Abdullah ibn Mohammed Aijaz

Student Darul Iftaa
Baltimore, USA 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


 

[1]مختصر القدوري (ص: 66)

ولأهل نجد قرن المنازل

منحة السلوك في شرح تحفة الملوك (ص: 291)

قوله: (وميقات الإحرام … إلى آخره) لحديث ابن عباس أنه عليه السلام: وقت لأهل المدينة: ذا الحليفة، ولأهل الشام: الجحفة، ولأهل نجد: قرن المنازل، ولأهل اليمن: يلملم، وقال: “فهن لهن ولمن أتى عليهن من غير أهلهن لمن كان يريد الحج والعمرة” رواه البخاري ومسلم.

البناية شرح الهداية (4/ 159)

(ولأهل نجد قرن) ش: هذا هو الرابع من المواقيت، وهو بفتح القاف، وسكون الراء بلا خلاف، ويقال له: قرن المنازل، وقرن الثعالب، وقال الجوهري: القرن بفتح الراء موضع، وهو ميقات أهل نجد، ومنه أويس القرني، قال السروجي: هو مأخوذ عليه من مكانين فيه وفي تحريك الراء، ونسبة أويس إلى قرن بطن مراد، وغلط القاضي وغيره.

وفي ” الإكمال “، قيل: هو بالسكون اسم الجبل الشرق على الموضع، وبالفتح مفترق الطرق. ونجد بفتح النون، قال صاحب ” المطالع “: هي من عمل اليمامة، وفي ” مناسك الطبري “: قرن ميقات نجد اليمن، ونجد الحجاز، ونجد تهامة، ونجد الطائف، وقرن شرقي مكة، بينهما اثنان وأربعون ميلاً

البحر الرائق شرح كنز الدقائق ومنحة الخالق وتكملة الطوري (2/ 342)

وإلا فآخر المواقيت باعتبار المحاذاة قرن المنازل ذكر لي بعض أهل العلم من الشافعية المقيمين بمكة في الحجة الرابعة للعبد الضعيف أن المحاذاة حاصلة في هذا الميقات فينبغي على مذهب الحنفية أن لا يلزم الإحرام من رابغ بل من خليص القرية المعروفة فإنه حينئذ يكون محاذيا لآخر المواقيت وهو قرن فأجبته بجوابين الأول أن إحرام المصري والشامي لم يكن بالمحاذاة وإنما هو بالمرور على الجحفة وإن لم تكن معروفة وإحرامهم قبلها احتياطا والمحاذاة إنما تعتبر عند عدم المرور على المواقيت الثاني أن مرادهم المحاذاة القريبة ومحاذاة المارين لقرن بعيدة؛ لأن بينهم وبينه بعض جبال والله أعلم بحقيقة الحال

Qarnul-Manazil, which is for the people of Najd and whoever passes it from other than them. It is currently called Wadi Muhrim and it is also called As-Sayl (http://alfatihoun.edaama.org/Fatawas/English/Fatawas/V4/4eightc.htm)

 

[2] Ahsanul-Fataawa: V.4/PG.566-574

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: