Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Grave stones and reusing old graves

Grave stones and reusing old graves

Q: 

  1. Please let me know if installing a gravestone with the name of the deceased inscribed on it for the purpose of identification is Jaiz? I am told that the Prophet (Sallallahu Alayhi Wasallam) had put a gravestone on the graves of his son Ibrahim (Alayhis Salaam) and also a Sahabi Uthmaan bin Mazoon. Even today we notice gravestones in many of the graves at jannatul Baqi. 
  2. Is it compulsory to reuse a grave inspite of sufficient vacant space being available in the graveyard? If required after how long can a grave be reused?

bismillah.jpg

A: 

  1. Placing a stone on the grave for identification purposes is permissible. However writing the life details of the deceased e.g. his age at the time of his demise, date of birth, etc. is not established in deen and hence should be omitted.
  2. Yes, it is permissible to reuse a grave despite sufficient vacant space being available in the graveyard..
  3. Once the body of the previous deceased had decomposed, the grave can be reused to bury another deceased.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

وفي جنائزها لا بأس بالكتابة إن احتيج إليها حتى لا يذهب الأثر ولا يمتهن

قال الشامي في رد المحتار : قوله ( لا بأس بالكتابة الخ ) لأن النهي عنها وإن صح فقد وجد الإجماع العملي بها فقد أخرج الحاكم النهي عنها من طرق ثم قال هذه الأسانيد صحيحة وليس العمل عليها فإن أئمة المسلمين من المشرق والمغرب مكتوب على قبورهم وهو عمل أخذ به الخلف عن السلف اه ويتقوى بما أخرجه أبو داود بإسناد جيد أن رسول الله حمل حجرا فوضعها عند رأس عثمان بن مظعون وقال أتعلم بها قبر أخي وأدفن إليه من تاب من أهلي فإن الكتابة طريق إلى تعرف القبر بها نعم يظهر أن محل هذا الإجماع العملي على الرخصة فيها ما إذا كانت الحاجة داعية إليه في الجملة كما أشار إليه في المحيط بقوله وإن احتيج إلى الكتابة حتى لا يذهب الأثر ولا يمتهن فلا بأس به فأما الكتابة بغير عذر فلا اه حتى أنه يكره كتابة شيء عليه من القرآن أو الشعر أو اطراء مدح له ونحو ذلك حلية ملخصا (رد المحتار 2/ 237)

قال في الفتح ولا يحفر قبر لدفن آخر إلا إن بلي الأول فلم يبق له عظم إلا أن لا يوجد فتضم عظام الأول ويجعل بينهما حاجز من تراب   (رد المحتار 2/233)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: