Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Ruling regarding taking nasal drops whilst fasting?

Ruling regarding taking nasal drops whilst fasting?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

My name is Zakir Ullah.i am 29 and i am using nasal spray for nasal block for the last few years.i have to use the spray 3 4 times a day.if i dont use my nose is completely blocked.i cant sleep or work and have intense headache.i have been operated for the problem but it is not solved.it is permissible to use nasal spray while fasting?

Answer

If one takes medicine through the nose and the medicine reaches the throat, that will invalidate the fast. (1) In such a situation only qadaha [make up] of the broken fast will be compulsory. (2)

If the nasal spray remains on the surface of the nose and the medicine does not reach the throat, the fast will be valid. However, it is most likely that the nasal spray will reach the throat.

We have been advised by medical doctors that there are effective nasal sprays available that can be taken during sehri and iftaar times. You should consult with your doctor for further advice on the issue.

And Allah Ta’āla Knows Best

Muhammed Al-Ameen Ibn Moulana Ismail Akoo

Student Darul Iftaa

Newcastle; KZN, South Africa

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.


 

(1)

الهداية في شرح بداية المبتدىء

الجزء /1 صفحة 123 

(وزارة الأوقاف و الشؤون الأسلامية-قطر)

” ” ومن احتقن أو استعط أو أقطر في أذنه أفطر

البناية في شرح الهداية/الحقنة و القطرة للصاإم 

الجزء /4 صفحة 64

(دار الكتب العلمية-بيروت لبنان)

)أو استعط) ش: بفتح التاء أيضاً أي صب السعوط في الأنف، وهو بفتح السين اسم دواء يصب في أنف المريض، واستعطه إياه، ولا يقال استعط على بناء المجهول، والوجور دواء يصب في وسط الفم م: (أو أقطر في أذنه) ش: وقطره مثله، وأقطره، وقطر، وقطر بنفسه قطراً سال.

م: (أفطر) ش: بالفاء جواب من، أي أفطر الصائم بالاحتقان والاستعاط

فتاوی دار العلوم زکرية/ کتاب الصوم/ مفسدات و مکروھات

جلد 3/ صفحة 280

Zam zam publisher

الفتاوى الهندية, كتاب الصوم- الرابع فيما يفسد وما لا يفسد

  الجزء /1 صفحة 203

Maktabah Rashiydiyah

فتاوي محمودية / باب ما يفسد الصوم و ما لا يفسده

جلد /10 صفحة 138

Darul-Iftaa Jami’ah Farooqiyah

(2)

شرح مختصر الطحاوي للجصاص, كتاب الصوم

الجزء /2 صفحة 461

دار البشائر الأسلامية-و دار السراج

مسألة: [يجب القضاء بلا كفارة في السعوط والحقنة وقطرة الأذن]

قال: (ومن استعط، أو احتقن وهو صائم ذاكر لصومه: كان عليه القضاء بلا كفارة، وكذلك من قطر في أذنه).

قال أبو بكر أحمد: الأصل فيه حديث لقيط بن صبرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: “بالغ في الاستنشاق، إلا أن تكون صائمًا”.

منحة المسلوك في شرح تحفة الملوك, فصل

الجزء /1 صفحة 265

(وزارة الأوقاف و الشؤون الأسلامية-قطر)

قوله: (ومن احتقن أو استعط أو أقطر في أذنيه دواء أو ادهن أو داوى جائفة أو آمة بدواء رطب: لزمه القضاء) لأن الفطر مما دخل، وقد وجد (لا غير) يعني لا تجب الكفارة. لعدم صورة الفطر، وهو الأكل والشرب من المنفذ المعهود وهو الفم.

الهداية في شرح بداية المبتدىء

الجزء /1 صفحة123

(وزارة الأوقاف و الشؤون الأسلامية-قطر)

” ومن احتقن أو استعط أو أقطر في أذنه أفطر ” لقوله صلى الله عليه وسلم ” الفطر مما دخل ” ولوجود معنى الفطر وهو وصول ما فيه صلاح البدن إلى الجوف ” ولا كفارة عليه ” لانعدامه صورة “

فتاوی دار العلوم زکرية/ کتاب الصوم/ مفسدات و مکروھات

جلد 3/ صفحة 280

Zam zam publisher

فتاوي دار العلوم ديوبند كتاب الصوم

جلد1صفحة247

مكتبة العلم

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: