Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Alcohol in moisturising creams

Alcohol in moisturising creams

Q: I use moisturising cream before performing salaah. The cream contains a variety of chemicals including alcohol. If I don’t use the cream my skin feels ichy and dry. Am I allowed to use it?

bismillah.jpg

A: If the alcohol is made from besides dates and grapes, it will be permissible. If the alcohol is made from dates and grapes, it will not be permissible.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

وأما غير الأشربة الأربعة ، فليست نجسة عند الإمام أبي حنيفة رحمه الله

وبهذا يتبين حكم الكحول المسكرة التي عمت بها البلوى اليوم ، فإنها تستعمل في كثير من الأدوية والعطور والمركبات الأخرى ، فإنها إن اتخذت من العنب أو التمر فلا سبيل إلى حلّتها أو طهارتها ، وإن اتخذت من غيرهما فالأمر فيها سهل على مذهب أبي حنيفة رحمه الله ، ولا يحرم استعمالها للتداوي أو لأغراض مباحة أخرى ما لم تبلغ حد الإسكار ، لأنها إنما تستعمل مركبة مع المواد الأخرى ، ولا يحكم بنجاستها أخذا بقول أبي حنيفة رحمه الله

وإن معظم الكحول التي تستعمل اليوم في الأدوية والعطور وغيرها لاتتخذ من العنب أو التمر ، إنما تتخذ من الحبوب أو القشر أو البترول وغيره ، كما ذكرنا في باب بيع الخمر من كتاب البيوع ، وحينئذ هناك فسحة في الأخذ بقول أبي حنيفة عند عموم البلوى ، والله سبحانه أعلم (تكملة فتح الملهم 3/608)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Read answers with similar topics: