IslamQA.org Logo

Is a person who has mild autism accountable?

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: My doctor thinks that I may have mild autism, which has an effect on the person’s mental state. I find it hard to concentrate and I find it hard to look after myself. Will Allah Ta’ala hold me accountable for my statements and actions?

Bismillaah

A: As long as you are sane and in control of yourself, you will be accountable for your statements and actions.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

اِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُّ اُولٰٓئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْـُٔوْلًا ﴿الإسراء: ٣٦﴾

عن عائشة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال رفع القلم عن ثلاث عن النائم حتى يستيقظ وعن الصغير حتى يكبر وعن المجنون حتى يعقل أو يفيق.(سنن النسائي، الرقم: 3432)

عن عبد الله رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال  كلكم راع فمسؤول عن رعيته فالأمير الذي على الناس راع وهو مسؤول عنهم والرجل راع على أهل بيته وهو مسؤول عنهم والمرأة راعية على بيت بعلها وولده وهي مسؤولة عنهم والعبد راع على مال سيده وهو مسؤول عنه ألا فكلكم راع وكلكم مسؤول عن رعيته.(صحيح البخاري، الرقم: 2416)

عن ابن مسعود عن النبي صلى الله عليه وسلم قال لا تزول قدم ابن آدم يوم القيامة من عند ربه حتى يسأل عن خمس عن عمره فيم أفناه وعن شبابه فيم أبلاه وماله من أين اكتسبه وفيم أنفقه وماذا عمل فيما علم.(سنن الترمذي، الرقم: 2416)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Find more answers indexed from: Muftionline.co.za
Search
Related QA

Pin It on Pinterest