IslamQA.org Logo

Meting out justice among the animals on the day of Qiyaamah

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I often see weak animals that are mistreated by other animals. Will animals be judged for their actions in the hereafter?

Bismillaah

A: The Hadith explains that on the day of Qiyaamah, animals will also be resurrected and justice will also be meted out among them for the injustice that was done by one animal to another (e.g. an animal with horns butted an animal without horns). Thereafter, they all will be turned to dust.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

حدثنا يحيى بن أيوب وقتيبة وابن حجر قالوا حدثنا إسماعيل يعنون ابن جعفر عن العلاء عن أبيه عن أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لتؤدن الحقوق إلى أهلها يوم القيامة حتى يقاد للشاة الجلحاء من الشاة القرناء (صحيح مسلم رقم 2582)

حدثنا محمد بن بشار، قال: ثنا محمد بن جعفر وابن أبي عدي، قالا ثنا عوف، عن أبي المغيرة، عن عبد الله بن عمرو، قال: ” إذا كان يوم القيامة، مد الأديم، وحشر الدواب والبهائم والوحش، ثم يحصل القصاص بين الدواب، يقتص للشاة الجماء من الشاة القرناء نطحتها، فإذا فرغ من القصاص بين الدواب، قال لها: كوني ترابا، قال: فعند ذلك يقول الكافر: يا ليتني كنت ترابا “.

حدثنا ابن عبد الأعلى، قال: ثنا ابن ثور، عن معمر؛ قال: وحدثني جعفر بن برقان، عن يزيد بن الأصم، عن أبي هريرة، قال: ” إن الله يحشر الخلق كلهم، كل دابة وطائر وإنسان، يقول للبهائم والطير: كونوا ترابا، فعند ذلك يقول الكافر: يا ليتني كنت ترابا “.

حدثنا أبو كريب، قال: ثنا المحاربي عبد الرحمن بن محمد، عن إسماعيل بن رافع المدني، عن يزيد بن زياد، عن محمد بن كعب القرظي، عن رجل من الأنصار، عن أبي هريرة، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: “يقضي الله بين خلقه الجن والإنس والبهائم، وإنه ليقيد يومئذ الجماء من القرناء، حتى إذا لم يبق تبعة عند واحدة لأخرى، قال الله: كونوا ترابا، فعند ذلك يقول الكافر: يا ليتني كنت ترابا”. (تفسير الطبري 24/ 181)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Find more answers indexed from: Muftionline.co.za
Read more answers with similar topics:
Search
Related QA

Pin It on Pinterest