IslamQA

Coffee beans from the digestive system of a civet cat.

Answered according to Hanafi Fiqh by DaruliftaaZambia.com

Question

Is it allowed and permissible to drink coffee made from beans that have been through the digestive system of a civet cat?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

Kopi luwak is a coffee that consists of partially digested coffee cherries, which have been eaten and defecated by the Asian palm civet cat. It is therefore also called civet coffee. The cherries are fermented as they pass through a civet’s intestines, and after being defecated with other faecal matter, they are collected.[1]

In principle, if the beans are defecated in its original condition without any metamorphosis in its shape and colour it is permissible to consume them after washing them and drying them. However, if any metamorphosis occurs it will not be permissible to consume them. [2]

 

And Allah Ta’āla Knows Best

 

Mufti Huzaifah Deedat

Checked and Approved by
Mufti Nabeel Valli.

Darul Iftaa Mahmudiyyah
Lusaka, Zambia

 

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Kopi_luwak

https://www.britannica.com/topic/Kopi-Luwak

https://www.nationalgeographic.com/news/2016/04/160429-kopi-luwak-captive-civet-coffee-Indonesia/

[2] الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (1/ 349)

شعير في بعر أو روث صلب يؤكل بعد غسله، وفي خثي لا. مرارة كل حيوان كبوله وجرته كزبله. حكم العصير حكم الماء. رطوبة الفرج طاهرة خلافا لهما العبرة للطاهر من تراب أو ماء اختلطا به يفتى.

  • ———————————•

[رد المحتار]

 (قوله: شعير إلخ) في التتارخانية: إذا وجد الشعير في بعر الإبل والغنم يغسل ويجفف ثلاثا ويؤكل وفي أخثاء البقر لا يؤكل. قال في الفتح: لأنه لا صلابة فيه. .

ثم نقل في التتارخانية عن الكبرى أن الصحيح التفصيل بالانتفاخ وعدمه، ويستوي فيه البعر والخثي اهـ أي: إن انتفخ لا يؤكل فيهما وإلا أكل فيهما، وبحث نحوه في شرح المنية، وبما ذكرنا علم أن قوله صلب مرفوع صفة ثانية ل ” شعير ” فافهم

 

فتاوى قاضيخان (1/ 12)

(إذا) وجد الشعير في بعر الغنم أو الإبل يغسل ثلاثاً ويؤكل وإن كان في إخثاء البقر لا يكون (إذا) أحرق الرجل رأس شاة وقد تلطخت بالدم ولم يغسله وطبخه في قدر جاز ولا يفسد المرق (اللحم) إذا كان عليه دم مسفوح كان نجساً وإن لم يكن من الدم المسفوح لا يكون نجساً (الطائر)

 

فتاوی دار العلوم زکریا-جلد 8- ص419 –زم زم

 

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Find more answers indexed from: DaruliftaaZambia.com
Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

Subscribe to IslamQA Weekly Newsletter

You will receive 5 Q&A in your inbox every week



We have sent a confirmation to you. Please check the and confirm your subscription. Thank you!