Home » Hanafi Fiqh » Darulifta Azaadville » Taking A Masjid’s Drinking Water

Taking A Masjid’s Drinking Water

Answered as per Hanafi Fiqh by Darulifta Azaadville

Question:

Can we fill water from the masjid cooler in a personal bottle and take it to work?

Answer:

When the Masjid asked for donation, if they explicitly stated that part of these funds will be used for the Masjid’s drinking water and that the people will be allowed to take the water away with them or they specifically asked donation for the Masjid’s drinking water and that the people will be allowed to take the water with them, and the donors gave money accordingly, then it would be permissible for you to do so. 

If the water was from the Masjid’s funds that were collected for the general upkeep of the Masjid, it was not permissible for the Masjid’s Mutawallis to use these funds for the Masjid’s drinking water  nor will it be permissible for you to take the water out of the Masjid—you may only drink it inside the Masjid.  However, if the funds were collected with the understanding that the funds donated will be used as the Mutawallis see fit in relation to the general needs of the Masjid and its Musallees, then it was permissible to use the funds for the Masjid’s drinking water, and with the permission of the Mutawallis (provided that the cooler is used carefully without causing damage to it), you may take the water with you.  [See also Fatawaa Mahmudiyya 1st edition, Vol. 15 Pg. 178 wherein leeway has been given for using the Masjid water].

Checked and Approved By:

Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.

لا يجوز الوضوء من الحياض المعدة للشرب في الصحيح، ويمنع من الوضوء منه وفيه وحمله لاهله إن مأذونا به جاز، وإلا لا. (الدر المختار ص669 دار الكتب العلمية)

وأما الحصير وإلقاء الحصى ليس من البناء، فإن كان صاحب الوقف بين في وقفه جاز، وإن لم يبين صاحب الوقف فإنه لا يجوز. (الفتاوى من أقاويل المشايخ في الأحكام الشرعية للسمرقندي ص 534 دار الكتب العلمية)

نیز مرقوم ہے چندہ والوں کواگريہ منظور ہے اور اس پر کوئی اعتراض نہیں توايساکرنا شرعا درست ہے۔ فقط واللہ اعلم (فتاوی  محموديہ 15/474 ،فاروقيہ)

جس جگہ خرچ کرنے کے لئے وہ روپیہ ديا ہے اسی جگہ خرچ کرنا لازم ہے، اگر دوسری جگہ خرچ کر ديا تو ضمان لازم ہو گا۔ اس لئے کہ متولی کی تصریح کے خلاف خرچ کرنے کا اس کو حق نہيں۔ فقط واللہ اعلم (فتاوی  محموديہ 15/474، فاروقيہ)

وسئل أبو القاسم عن مسجد له غلة وكان صاحبها ذكر في كتاب الوقف بأن القيم يشتري ما فيه منفعة للمسجد، أيشتري جنازة؟ قال: لا يجوز للقيم أن يشتري الجنازة، لأن الجنازة ليست فيها منفعة للمسجد. (الفتاوى من أقاويل المشايخ في الأحكام الشرعية للسمرقندي ص 556 دار الكتب العلمية)

وسئل عن مسجد له مستغلات وأوقاف أيجوز للقيم أن يشتري من غلاته الحصير والأجر لفرش المسجد، أو يلقي فيه الحصى والآجر، أو يبني منارة؟ قال أبو القاسم: أما بناء المنارة وفرش المسجد والآجر فهو من البناء، وأما الحصير وإلقاء الحصى ليس من البناء، فإن كان صاحب الوقف بين في وقفه جاز، وإن لم يبين صاحب الوقف فإنه لا يجوز. (الفتاوى من أقاويل المشايخ في الأحكام الشرعية للسمرقندي ص 534 دار الكتب العلمية)

 جہاں تک ہو سکے مسجد کی بجلی کا تعلق دوسرے سے نہ ہونا چاہیے اگر چہ اس میں مسجد کی بجلی  پر کوئی فرق نہ آوے۔ فقط واللہ اعلم (فتاوی  محموديہ 14/647 ،فاروقيہ)

متولي المسجد ليس له أن يحمل سراج المسجد إلى بيته وله أن يحمله من البيت إلى المسجد، كذا في فتاوى قاضي خان. (الفتاوى الهندية 2/462 دار النوادر)

قال الفقيه: إن كان قیم المسجد أراد أن يشتري الدهن أو الحصير أو الحشيش من غلة المسجد فإن كان الواقف وسع على القيم أن يفعل ما يرى من مصلحة المسجد فله ذلك، وإن كان الواقف جعل العمارة المسجد وبنائه فليس للقيم ذلك. وإن كان الوقف قديما لا يعرف شرط الواقف فإنه ينظر إلى من قبله، فإن كانوا يشترون منه الحصير والدهن ونحو ذلك جاز له أن يفعل، وإن كان الذين قبله لم يكونوا يشترون منه لا ينبغي له أن يشتري منه. (الفتاوى من أقاويل المشايخ في الأحكام الشرعية للسمرقندي ص 534 دار الكتب العلمية)

لا يجوز الوضوء من الحياض المعدة للشرب  الصحيح، ويمنع من الوضوء منه وفيه وحمله لأهله إن مأذونا به جاز، وإلا لا. (الدر المختار ص669 دار الكتب العلمية)

This answer was collected from the official Ifta website of Darul Uloom Azaadville, South Africa. Most of the answers are checked and approved by Mufti Muhammed Saeed Motara Saheb D.B.