Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Does white vaginal discharge invalidate the ablution or not?

Does white vaginal discharge invalidate the ablution or not?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

1) In one of the fataawaas on your website, I had read that the white vaginal discharge is normal for women and neither does it break the wudhu nor the clothes need to be washed but in some of your other fataawaas like Fatwa#: 15878 it is mentioned that it breaks the wudhu. Also in a book named “Tohfa-e-Khwaateen” by Maulana Aashiq Ilahi Bulandshehri, it is mentioned that leukorrhea breaks the wudhu. Now, leukorrhea is also white vaginal discharge. I am confused, please clarify this matter. Which discharge is normal and which is abnormal? Which breaks the wudhu and which does not?

2) I experience white vaginal discharge in days other than my monthly period. At the end of my period, I experience discharge which is slightly yellowish. Should I take the tahaarah bath at that point or should I wait for the discharge to be completely white as in my normal days.

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

  1. Please refer to the following link:

http://www.askimam.org/public/question_detail/25947

  1. 2.     In principle, the menses will be terminated when the discharge is completely white. If the discharge is yellowish, then you will be considered to be in menses[1] up till ten days from the beginning of discharge.[2] Hence, you should wait for the discharge to be completely white and then only take a bath. 

And Allah Ta’āla Knows Best

Hanif Yusuf Patel

Student Darul Iftaa
UK

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

www.daruliftaa.net


[1] (و ما تراه) من لون ككدرة و تربية (في مدته) المعتادة ( سِوَى بَيَاضٍ خَالِصٍ ) قِيلَ هُوَ شَيْءٌ يُشْبِهُ الْخَيْطَ الْأَبْيَضَ ( وَلَوْ ) الْمَرْئِيُّ ( طُهْرًا مُتَخَلِّلًا ) بَيْنَ الدَّمَيْنِ ( فِيهَا حَيْضٌ ) ؛ لِأَنَّ الْعِبْرَةَ لِأَوَّلِهِ وَآخِرِهِ وَعَلَيْهِ الْمُتُونُ فَلْيُحْفَظْ (الدر المختار، رد المحتار علي الدر المختار،ج ١،ص ٥٢٩-٥٣٢، دار المعرفة)؛

[Ad-Durr al-Mukht ma`a Radd al-Muhtar, 1: 529-32, Dar al-Ma`rifah]

  قال في بدائع الصنائع: وأما الصفرة فقد اختلف المشايخ فيها فقد كان الشيخ أبو منصور يقول إذا رأت في أول أيام الحيض ابتداء كان حيضا أما إذا رأت في آخر أيام الطهر ، واتصل به أيام الحيض لا يكون حيضا .

والعامة على أنها حيض كيفما كانت

قال علامة الشامي( قوله ككدرة وتربية ) اعلم أن ألوان الدماء ستة : هذان والسواد والحمرة والصفرة والخضرة .

وَفِي الْمِعْرَاجِ عَنْ فَخْرِ الْأَئِمَّةِ : لَوْ أَفْتَى مُفْتٍ بِشَيْءٍ مِنْ هَذِهِ الْأَقْوَالِ فِي مَوَاضِعِ الضَّرُورَةِ طَلَبًا لِلتَّيْسِيرِ كَانَ حَسَنًا .وَخَصَّهُ بِالضَّرُورَةِ ؛ لِأَنَّ هَذِهِ الْأَلْوَانَ كُلَّهَا حَيْضٌ فِي أَيَّامِهِ لِمَا فِي مُوَطَّأِ مَالِكٍ ” كَانَتْ النِّسَاءُ يَبْعَثْنَ إلَى عَائِشَةَ بِالدُّرْجَةِ فِيهَا الْكُرْسُفُ فِيهِ الصُّفْرَةُ مِنْ دَمِ الْحَيْضِ لِتَنْظُرَ إلَيْهِ فَتَقُولُ : لَا تَعْجَلْنَ حَتَّى تَرَيْنَ الْقَصَّةَ الْبَيْضَاءَ تُرِيدُ بِذَلِكَ الطُّهْرَ مِنْ الْحَيْضِ

Radd al-Muhtar ala ad-Durr al-Mukhtar, 1: 530, Dar al-Ma`rifah]

أما الذي علي الوفاق فالحمرة و السواد و الصفرة، و في الغياثية: الصحيح أن الصفرة حييض…و كان الشيخ ابو منصور الماتريدي رحمه الله مرة يقول في الصفرة: إذا رأتها ابرداء في زمان الحيض إنها حيض، و أما إذا رأتها في زمان الطهر و اتصل ذلك بزمان الحيض، فإنها لا تكون حيضا، و مرة يقول: إذا اعتادت المرأة أن تري أيام الطهر صفرة و أيام الحيض حمرة فحكم صفرتها يكون حكم الطهر حتي لو امتدت هي بها لم يحكم لها بالحيض في شيء في هذه الصفرة، و حكمها حكم الطهر علي قول أكثر المشايخ رحمهم الله

[Al-Fatwa at-Tatarkaniyyah, 1: 474, Maktabah Zakariyyah]

[Fatawa Dar al-Uloom Zakariyyah, 1: 532, Zamzam Publishers]پبلشرز

[2] قوله (وأقله ثلاثة أيام وأكثرة عشرة) أي أقل الحيض ثلاثة… والمراد أن أقل مدته قدر ثلاثة أيام بلياليها وأكثرها قدر عشر أيام بلياليها كما صرح به في الوافي.

[Al-Bahr ar-ra`iq, 1: 191, H.M. Saeed Company]

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: