Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Work Negligence

Work Negligence

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

I have been working for a company for almost 30 years . In those 30 years they definitley was abuse of time and resources on my side. how do i compensate for this to the company? Please advise

in 2010 I was transferred to the holding company of my current company. they allowed us to work from home as we did work for several subsidiaries. Sometimes we had to travel to the subsidiary companies. As my work is service orientated , my boss was not particular about the hours I worked , As long as I serviced the subsidiaries and there was no compaints of non availability when services were required. Sometimes I had little to do ,, hence worked few hours ,,, and sometimes there was lots to do and had to work after hours and wekends to finish up. 

last year the , holding company took the decision to sell off the subsidiaries as there were not doing too well. hence the work decreased as the subsidiaries were sold off. Sometimes I have no work at all…. As I work from home , lots of this time was occupied by doing personal work. The company paid us regularly on time. I asked my boss , and he re-assured me that i should continue servicing the existing subsidiaries as i did in the past

By end May the company hopes all the subsidiaries will be sold off. they have taken decsion to either find us alternate position in the bigger group company or if not retrench us.

these have been very anxious times for me personally BUT i feel ver guilty for being paid for doing very little or no work at all.Please advise

Jazakumuallahu Khairun

Was Salaam

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

1)    Your question on abuse of resources and time is general. Kindly explain in detail the abuses in reference for us to advise you. You may also apply honest discretion and make an over estimation about the abuses in reference and compensate the company to the best of your ability. [1]

2)    In principle, if you are hired for your services, then you are responsible to provide your services as required.

In this case, the company hired your services. You have provided the services and the company paid you. There is no reason for you to feel guilty. [2]

And Allah Ta’āla Knows Best

Imran Patel

Student Darul Iftaa

Zambia

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.


[1]

495   { لو استأجر احد اجيرا علي ان يعمل يوما من طلوع الشمس الي العصر او الغروب علي وقف عرف البلدة في خصوص العمل } فان كان العرف بينهم انهم يعملون من طلوع الشمس الي العصر فهو علي ذلك وان فان كان العرف بينهم انهم يعملون من طلوع الشمس الي غروب الشمس فهو علي ذلك 

مكتبة رشيدية  (2/584) شرح المجلة للأتاسى

وتعدي الأجير هو أن يعمل عملا أو يتحرك حركة مخالفين لأمر  الآجر صراحة كان أو دلالة” المراد بالعمل المخالف لأمر الآجر دلالة أن يعمل الأجير في المستأجر فيه عملا لا يرضى به المالك لما في الفتاوى الأنقروية نقلا عن العتابية والمتعدي هو الذي بفعل بالوديعة لا يرضى به المودع ولأن كل عمل لم يكن مأذونا فيه إذا كان من شأنه ن لا يرضى به المالك يكون منهيا عنه دلالة فدخل في العمل المخالف لأمر الآجر دلالة ما لو أنزى الراعي بعض الدواب على بعض بلا إذن المالك فإنه لو عطب منها شيء بسبب ذلك يضمن لتعديه لأن الإنزاء لما كان غير مأذون فيه وهو مما لا يرضى به المالك صار كأنه منهي عنه فبالمخالفة يكون متعديا فيضمن

شرح مجلة الأحكام للأتاسي (711/1) مكتبة رشيدية

اجیر کا موجر کو دھوکہ دے کر زیادہ روپیہ وصول کرنا؟

یہ عقد اجارہ ہے، اور اجیر کي خاص صفت پر اجرت زیادہ دینے پر گورمنٹ کي رضامندي ہے جب وہ صفت اجیر میں نہیں تو وہ زیادہ اجرت خداع وفریب سے کرائي گئي ہے لہذا یہ جائز نہیں اور جس قدر دھوکہ سے ترقي کي ہے اس قدر روپیہ خبیث ہے

امداد الفتاوی (388/3) مکتبہ دار العلوم کراچي

ایام غیر حاضری کی اجرت

مدارس کے اساتذہ اور اںمہ مسجد جن دنوں میں غیر حاضر رہے ان دنوں کی اجرت کے مستحق ہے یا نہیں؟

اس میں مدارس کے عرف پر عمل ہوگا جتنی غیر حاضریاں عرفا معفو عنہ سمجھی جاتی ہے انکی اجرت کا مستحق ہوگا زیادہ کا نہیں

احسن الفتاوی( 7/283 ) ایچ ایم سعید

وفي القنية من باب الإمامة إمام يترك الإمامة لزيارة أقربائه في الرساتيق أسبوعا أو نحوه أو لمصيبة أو لاستراحة لا بأس به ومثله عفو في العادة والشرع اهـ وهذا مبني على القول بأن خروجه أقل من خمسة عشر يوما بلا عذر شرعي، لا يسقط معلومه

الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (4/ 419)

قال الفقيه أبو الليث رحمه الله: ومن يأخذ الأجرة من طلبة العلم في يوم لا درس فيه أرجو أن يكون جائزاً

المحيط البرهاني في الفقه النعماني (6/ 190)

 قال “وكل ما أوجب نقصان الثمن في عادة التجار فهو عيب” لأن التضرر بنقصان المالية، وذلك بانتقاص القيمة والمرجع في معرفته عرف أهله

الهداية (37/3)

(وكل ما أوجب نقصان الثمن عند التجار فهو عيب) العيب ما يخلو عنه أصل الفطرة السليمة وذكر المصنف ضابطة كلية يعلم بها العيوب الموجبة للخيار على سبيل الإجمال فقال وكل ما أوجب نقصان الثمن في عادة التجار فهو عيب لأن التضرر بنقصان المالية ونقصان المالية بانتقاص القيمة فالتضرر بانتقاص القيمة والمرجع في معرفته عرف أهله كما في العناية

مجمع الأنهر (41/2) دار إحياء التراث العربي

[2]

 (قَوْلُهُ: وَالْأُجَرَاءُ عَلَى ضَرْبَيْنِ: أَجِيرٌ مُشْتَرَكٍ وَأَجِيرٍ خَاصٍّ، فَالْمُشْتَرَكُ كُلُّ مَنْ لَا يَسْتَحِقُّ الْأُجْرَةَ حَتَّى يَعْمَلَ كَالْقَصَّارِ وَالصَّبَّاغِ) ؛ لِأَنَّ الْمُشْتَرَكَ مَنْ يَعْمَلُ لِلْمُسْتَأْجِرِ وَلِغَيْرِهِ فَلَا يَكُونُ مُخْتَصًّا بِعَمَلِهِ وَكَذَلِكَ الْخَيَّاطُ وَالصَّبَّاغُ

الجوهرة النيرة على مختصر القدوري (1/ 264).

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.