Home » Hanafi Fiqh » Askimam.org » Can we read jumah at the airport?

Can we read jumah at the airport?

Answered as per Hanafi Fiqh by Askimam.org

Assalamu alaikum

We will be leaving for umrah on Friday. We will be departing from King Shaka airport and it will be around jumah time. Can we read jumah at the airport?

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

In principle, it is not compulsory for a musafir (traveller) to perform jummah salah. If you join the jummah congregation at the airport, if the airport is in the town or in the vicinity (finaa) of the town, then the jumma salah will be valid. [i]

King Shaka airport is in the vicinity of Tongaat town. The jummah salah at King Shaka airport will be valid. There is organized jummah salah at the King Shaka airport.

And Allah Ta’āla Knows Best
Mirza Mahmood Baig 

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.
 

______


[i]  فتح القدير (3/ 225)

( ولا تجب الجمعة على مسافر ولا امرأة ولا مريض ولا عبد ولا أعمى ) ؛ لأن المسافر يخرج في الحضور ، وكذا المريض والأعمى ، والعبد مشغول بخدمة المولى ، والمرأة بخدمة الزوج فعذروا دفعا للحرج والضرر ( فإن حضروا وصلوا مع الناس أجزأهم عن فرض الوقت ) ؛ لأنهم تحملوه فصاروا كالمسافر إذا صام .

 

رد المحتار (4/ 293) 

الْمُسَافِرِ لَا تَجِبُ الْجُمُعَةُ عَلَيْهِ ، وَلَوْ صَلَّاهَا سَقَطَ فَرْضُهُ .

 

بدائع الصنائع في ترتيب الشرائع (1/ 258) 

فَلَا تَجِبُ الْجُمُعَةُ عَلَى الْمَجَانِينَ وَالصِّبْيَانِ وَالْعَبِيدِ إلَّا بِإِذْنِ مَوَالِيهمْ، وَالْمُسَافِرِينَ وَالزَّمْنَى، وَالْمَرْضَى.

 

العناية شرح الهداية (2/ 62) 

وَقَوْلُهُ (وَلَا تَجِبُ الْجُمُعَةُ عَلَى مُسَافِرٍ) وَاضِحٌ. وَقَوْلُهُ (لِأَنَّهُمْ تَحَمَّلُوهُ) يَعْنِي الْحَرَجَ، مَعْنَاهُ أَنَّ السُّقُوطَ فَرْضُ السَّعْيِ عَنْهُمْ لَمْ يَكُنْ لِمَعْنًى فِي الصَّلَاةِ بَلْ لِلْحَرَجِ وَالضَّرَرِ، فَإِذَا تَحَمَّلُوا اُلْتُحِقُوا فِي الْأَدَاءِ بِغَيْرِهِمْ وَصَارُوا كَمُسَافِرٍ صَامَ

وَقَوْلُهُ (وَيَجُوزُ لِلْمُسَافِرِ) وَاضِحٌ. وَقَوْلُهُ (فَأَشْبَهَ الصَّبِيَّ) يَعْنِي فِي أَنَّ الْجُمُعَةَ لَيْسَتْ بِفَرْضٍ عَلَيْهِمْ، وَلَوْ أَمَّ الصَّبِيُّ فِيهَا لَمْ يُجْزِهِ، فَكَذَا مَنْ أَشْبَهَهُ (وَلَنَا أَنَّ هَذِهِ) أَيْ سُقُوطَ الْجُمُعَةِ عَنْهُمْ، وَأَنَّثَ الْإِشَارَةَ بِاعْتِبَارِ الْخَبَرِ وَهُوَ (رُخْصَةٌ) لِأَنَّ الْخِطَابَ عَامٌّ فَيَتَنَاوَلُهُمْ، إلَّا أَنَّهُمْ عُذِرُوا دَفْعًا لِلْحَرَجِ عَنْهُمْ (فَإِذَا حَضَرُوا يَقَعُ فَرْضًا عَلَى مَا بَيَّنَّا) يَعْنِي قَوْلَه…

 

فتاوى هندية: 1/144،145

 

مراقي الفلاح: 2/137، 138، باب الجمعة

 

سفر کے مسائل کا انسائیکلوپیڈیا: 1/ 162

مسافر پر جمعہ کی نماز فرض نہیں ہے۔ اگر کہیں جمعہ کی نماز پڑھنے کا موقع مل جائے اور جمعہ کی نماز ادا کرے تو اچھا ہے، ضروری نہیں ہے۔ اگر مسافر نے جمعہ پڑھ لی تو اس کے ذمہ سے ظہر کی نماز ساقط ہوجائیگی، اور اگر جمعہ کی نماز نہیں پڑھی تو ظہر کی نماز پڑھنا لازم ہوگا۔

This answer was collected from Askimam.org, which is operated under the supervision of Mufti Ebrahim Desai from South Africa.

Read answers with similar topics: