Home » Hanafi Fiqh » DaruliftaaZambia.com » Is it permissible to feed people who assisted in the Qabrastaan?

Is it permissible to feed people who assisted in the Qabrastaan?

Question

Assalamualaikum Mufti saab.

At the qabrastan all the youngsters went to clean the qabrastan. After they cleaned the qabrastan all the youngsters sat to eat in the prayer room (where janaza salah is performed) and the qabrs are just next to the prayer place. They ordered food from outside and all ate there. After cleaning the qabrastan …for appreciation is it allowed to do a party n eat there. … (to thank all those that helped )

Is it allowed? Is it qabrastan adaabs? If someone also dies, are we allowed to feed people there?

Please give reply with a full reference…

Answer

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

As a token of appreciation, it is permissible to remunerate and feed the people who helped clean the Qabrastaan.[1]

However, it is disliked to have a party or feed the people in the prayer room close to the graves. [2]

If one intends feeding those who helped clean the Qabrastaan, one should invite the people to some other place beside the Qabrastaan.

And Allah Ta’āla Knows Best

Mufti Muhammad I.V Patel

Checked and Approved by,

Mufti Ebrahim Desai.

Darul Iftaa Mahmudiyyah

Lusaka, Zambia

www.daruliftaazambia.com

__________________________

1- امداد الأحكام جلد٣   ص٢٩٧ مكتبه دار العلوم كراچي 

بہر حال قبرستان کے احکام اس مقام کے ساتھ مخصوص ہیں جہاں قبریں بنی ہوئی ہو اور جو جگہ اس سے علیہدہ ہے گو اس کے ساتھ ملحق اور متصل ہو اس کا حکم قبرستان کا سا نہیں

وہاں سونا کھانا پینا بولنا ہنسنا کھانا پکانا سب درست ہے

فتاؤي قاسميه جلد١٨   ص٦٨٩

قبر کھودنے والا اگھر کام کر کے تھک جائے- اور اس کو کھانے کی ضرورت پیش آجاے تو قبرستان سے باہر آکر آبادی میں چاہے اپنے پیسے سے کھاے یا دوسرا آدمی اسے کھلادے

تو اس کی گنجائش ہے- لیکن یہ کام قبرستان میں نہیں ہونا چاہے

 

2-الدر المختار وحاشية ابن عابدين (رد المحتار) (2/ 240) 

وفي البزازية: ويكره اتخاذ الطعام في اليوم الأول والثالث وبعد الأسبوع ونقل الطعام إلى القبر في المواسم، واتخاذ الدعوة لقراءة القرآن وجمع الصلحاء والقراء للختم أو لقراءة سورة الأنعام أو الإخلاص. والحاصل أن اتخاذ الطعام عند قراءة القرآن لأجل الأكل يكره. وفيها من كتاب الاستحسان: وإن اتخذ طعاما للفقراء كان حسنا اهـ وأطال في ذلك في المعراج. وقال: وهذه الأفعال كلها للسمعة والرياء فيحترز عنها لأنهم لا يريدون بها وجه الله تعالى. اهـ. وبحث هنا في شرح المنية بمعارضة حديث جرير المار بحديث آخر فيه «أنه – عليه الصلاة والسلام – دعته امرأة رجل ميت لما رجع من دفنه فجاء وجيء بالطعام» . أقول: وفيه نظر، فإنه واقعة حال لا عموم لها مع احتمال سبب خاص، بخلاف ما في حديث جرير

 

کتاب النو ازل جلد  ١٤صفحہ ٢٩٥

This answer was collected from Daruliftaazambia.com, which serves as a gateway to Darul Iftaa Mahmudiyyah – Lusaka, Zambia.

Read answers with similar topics: