IslamQA.org Logo

Janaazah related Hadith questions

Answered according to Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: 

  1. It is reported that Abu Hurairah (RA) led the prayers of janazah of Aysha and Umme Salamah (RA) in the cemetery of Jannat ul Baqi’ and Ibn Umar (RA) was also in the jama’ah. Please give me the reference.
  2. The Messenger of Allah (Sallallahu Alayhi Wasallam) informs the sahabah of the shahadah of the 3 sahabah (warriors) in the battle of mutah, it is mentioned in Saheeh Bukhari. Please give me the page number.
  3. Mawlana zakariyyah (RA) brought a Hadith in the second page of kitabul jana-in in his Awjazul Masalik (second volume) about the six rights of a muslim to another muslim and one of them is when he passes away give him ghusl. Please give me the reference from the books of Hadith.

bismillah.jpg

A: 

  1. The details appear in al Isaabah fi tamyeezis Sahaabah 4/210.
  2. The Hadith appears in Buhari Shareef 2/611.
  3. We were unable to locate this Hadith in the books of Hadith.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

أخبرنا أحمد بن أبي بكر حدثنا مغيرة بن عبد الرحمن عن عبد الله بن سعيد عن نافع عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما قال أمر رسول الله صلى الله عليه وسلم في غزوة مؤتة زيد بن حارثة فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم إن قتل زيد فجعفر وإن قتل جعفر فعبد الله بن رواحة قال عبد الله كنت فيهم في تلك الغزوة فالتمسنا جعفر بن أبي طالب فوجدناه في القتلى ووجدنا ما في جسده بضعا وتسعين من طعنة ورمية (بخاري #4261)

وقال بن سعد عن الواقدي حدثني ثابت بن قيس عن ثابت بن مسحل قال صلى الوليد بن عقبة بن أبي سفيان على أبي هريرة بعد أن صلي بالناس العصر وفي القوم بن عمر وأبو سعيد الخدري قال وكتب الوليد إلى معاوية يخبره بموته فكتب إليه أنظر من ترك فادفع إلى ورثته عشرة آلاف درهم وأحسن جوارهم فإنه كان ممن نصر عثمان يوم الدار قال أبو سليمان بن زبر في تاريخه عاش أبو هريرة ثمانيا وسبعين سنة قلت وكأنه مأخوذ من الأثر المتقدم عنه أنه كان في عهد النبي صلى الله عليه و سلم بن ثلاثين سنة وأزيد من ذلك وكانت وفاته بقصره بالعقيق فحمل إلى المدينة قال هشام بن عروة وخليفة وجماعة توفي أبو هريرة سنة سبع وخمسين وقال الهيثم بن عدي وأبو معشر وضمرة بن ربيعة مات سنة ثمان وخمسين وقال الواقدي وأبو عبيد وغيرهما مات سنة تسع وخمسين وزاد الواقدي وصلى على عائشة في رمضان سنة ثمان وعلى أم سلمة في شوال سنة تسع ثم توفي بعد ذلك قلت وهذا الذي قاله في أم سلمة وهل منه وإن تابعه عليه جماعة فقد ثبت في الصحيح ما يدل على أن أم سلمة عاشت إلى خلافة يزيد بن معاوية كما سيأتي في ترجمتها والمعتمد في وفاة أبي هريرة قول هشام بن عروة وقد تردد البخاري فيه فقال مات سنة سبع وخمسين (الإصابة في تمييز الصحابة 4/210)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.

Find more answers indexed from: Muftionline.co.za
Read more answers with similar topics:
Search
Related QA

Pin It on Pinterest