Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Smoke from impure meat getting onto one’s clothes

Smoke from impure meat getting onto one’s clothes

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: My neighbours often barbecue in the summer, and the meat they eat is not halaal. Usually, when I wash the clothes, I put them outside to dry.

If the smoke from the impure meat comes into contact with the wet clothes which I put outside, will the clothes become impure?

Bismillaah

A: The clothes will not become impure.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

إذا مرت الريح بالعذرات وأصابت الثوب المبلول يتنجس إن وجدت رائحة النجاسة، ما يصيب الثوب من بخارات النجاسات لا يتنجس بها وهو الصحيح. هكذا في الظهيرية.دخان النجاسة إذا أصاب الثوب أو البدن الصحيح أنه لا ينجسه. هكذا في السراج الوهاج. وفي الفتاوى إذا أحرقت العذرة في بيت فعلا دخانه وبخاره إلى الطابق وانعقد ثم ذاب أو عرق الطابق فأصاب ماؤه ثوبا لا يفسد استحسانا ما لم يظهر أثر النجاسة وبه أفتى الإمام أبو بكر محمد بن الفضل.كذا في الفتاوى الغياثية.(الفتاوى الهندية 1/47)

وبخار نجس، وغبار سرقين، ومحل كلاب، وانتضاح غسالة لا تظهر مواقع قطرها في الإناء عفو.(الدر المختار 1/325)

قال العلامة ابن عابدين – رحمه الله -:(قوله: وبخار نجس) في الفتح مرت الريح بالعذرات وأصاب الثوب، إن وجدت رائحتها تنجس، لكن نقل في الحلية أن الصحيح أنه لا ينجس؛ وما يصيب الثوب من بخارات النجاسة، قيل ينجسه، وقيل لا وهو الصحيح. وفي الحلية: استنجى بالماء وخرج منه ريح لا ينجس عند عامة المشايخ وهو الأصح، وكذا إذا كان سراويله مبتلا.(رد المحتار 1/325)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.