Home » Shafi'i Fiqh » Qibla.com » Is it permissible for a person who is balding to have surgery to implant human hair, animal hai

Is it permissible for a person who is balding to have surgery to implant human hair, animal hai

Answered as per Shafi'i Fiqh by Qibla.com

Answered by Shaykh Amjad Rasheed

Is it permissible for a person who is balding to have surgery to implant human hair, animal hair or artificial hair on to his head?

Answer:
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful

The scholars have explained the rulings on attaching other hair to one’s hair, and there is some detail. It is understood that implanting hair takes the same ruling as attaching hair to one’s own hair.

If the hair is from a human, then it is completely haram for a man or woman to use it, whether the husband permits it or not. This is out of honoring mankind that its parts not be used, but rather buried.

Also, it is haram if the hair is from an animal, non-human, if a man wants to attach it.

If a woman wants to attach it, there is some detail:

a) If the hair is filth, such that it came from a dead animal, or that it separated from an animal that cannot be eaten, during its life, such as a lynx, it is haram, whether the husband permits it or not.

b) If the hair is taken from a pure animal, such as the hair taken during the life of an animal that can be eaten, or after it is slaughtered, it is permissible to use it if the husband permits, even if just for beautification. If he does not permit it, it is haram.

It should also be known that it is completely haram for a woman who is unmarried to attach anything at all to her hair.

If attachment of hair, or implanting it, is done with artificial hair, such as threads of silk and the like, if it does not resemble real hair, then it is perfectly permissible for a man or woman to attach it, whether the husband permits it or not. If it does resemble hair, it is not permissible to use for the man, but it is permissible for a woman if her husband permits it. This is what is taken from the sayings of our imams, in text and in meaning. One may refer to this in al-Mughni and al-Nihayah with the commentaries of the erudite scholar, Ali al-Shibramilsi, about them, and Allah knows best.

– Amjad Rasheed

(Translated by Shazia Ahmad)

السؤال: هل يجوز للذي سقط شعرُه أن يدخل في عملية نقل الشعر من إنسان أو من حيوان أو شعر صناعي ؟ الجواب : في وصل شعر الشخص بشعر غيره تفصيلٌ بينه العلماءُ ، والظاهر أن زراعة الشعر المعروفة اليوم تأخذ نفس أحكام الوصل ، وتفصيله : إن كان ذلك بشعر آدمي فهو حرام مطلقاً على الرجل والمرأة سواء أذن الزوج أم لا ؛ لأن من كرامة الآدمي أن لا تُستعمل أجزاؤه بل تدفن . وكذلك يحرم إن كان الشعرُ من حيوان غير آدمي إن كان الواصلُ رجلاً، أما المرأةُ ففيها تفصيلٌ وهو : إن كان الشعرُ نجساً بأن كان من حيوان ميتٍ أو انفصل حال الحياة من حيوان غير مأكول كالفهد فهو حرام أيضاً أذن الزوج به أم لا ، أما إن كان الشعرُ المأخوذ من الحيوان طاهراً كشعر الحيوان المأكول المنفصل حال الحياة أو بعد التذكية فيجوز إن أذن الزوج ولو للزينة فقط فإن لم يأذن فهو حرام ، ومنه يعلم أن غير المزوجة يحرم عليها وصلُ شعرها مطلقاً . ولو كان الوصل ومثله الزَّرْع بغير الشعر كخيوط الحرير ونحوها فإن كانت لا تُشبه الشعر فيجوز الوصل بها للرجل والمرأة مطلقاً إذن الزوج أم لا ، أما إن كانت تشبه الشعر فلا يجوز للرجل ويجوز للمرأة أن أذن الزوج . هذا ما يؤخذ من كلام أئمتنا نصاً ومعنى وليراجع فيه كلام “المغني” و”النهاية”مع حواشي العلامة علي الشبراملسي عليها ، والله أعلم .

This answer was indexed from Qibla.com, which used to have a repository of Islamic Q&A answered by various scholars. The website is no longer in existence. It has now been transformed into a learning portal with paid Islamic course offering under the brand of Kiflayn.

Read answers with similar topics: