Can I Use Medicine Containing Gelatine If My Body Can’t Tolerate Anything Else?

Answered according to Hanafi Fiqh by Seekersguidance.org

Answered by Ustadh Tabraze Azam

Question: Assalam alaykum,

Is it permissible to take Tramadol Pain medication if the capsule is gelatine based? I am allergic to Codeine and Morphine is way to strong and causes severe effects on my body if I take it long term. I suffer from Fibromyalgia. Will my prayers and fasts will still be accepted if I am taking this medication?

Answer: Wa alaikum assalam wa rahmatullahi wa barakatuh,

I pray that you are in the best of health and faith, insha’Allah.

May Allah grant you every well-being in this life and the next, you and your family, and the entire community of believers.

The basis is that we seek out permissible alternatives, and in this we would resort to Muslim doctors, or other religious Muslim with similar conditions who may be able to offer any relevant advice.

If it is established that there aren’t any suitable alternatives, or those available cause some other kind of reasonable harm or are simply not sufficiently effective, it would be permitted to resort to impermissible medicines to the extent needed on condition that they are known to treat the illness. [Ibn `Abidin, Radd al-Muhtar `ala al-Durr al-Mukhtar]

Harm is established by (a) clear signs, (b) relevant, past experience, or (c) the opinion of an expert Muslim doctor.

Please also see: Is It Permissible to Use Medicine With Haram Ingredients?

And Allah alone gives success.

في رد المحتار: مطلب في التداوي بالمحرم قوله: (ورده في البدائع الخ) قدمنا في البيع الفاسد عند قوله: ولبن امرأة أن صاحب الخانية والنهاية اختارا جوازه إن علم أن فيه شفاء ولم يجد دواء غيره. قال في النهاية وفي التهذيب: يجوز للعليل شرب البول والدم والميتة للتداوي إذا أخبره طبيب مسلم أن فيه شفاءه ولم يجد من المباح ما يقوم مقامه، وإن قال الطبيب يتعجل شفاؤك به فيه وجهان. وهل يجوز شرب العليل من الخمر للتداوي؟ فيه وجهان، كذا ذكره الامام التمرتاشي، وكذا في الذخيرة. وما قيل إن الاستشفاء بالحرام حرام غير مجرى على إطلاقه، وأن الاستشفاء بالحرام إنما لا يجوز إذا لم يعلم أن فيه شفاء، أما إذا علم وليس له دواء غيره يجوز. ومعنى قول ابن مسعود رضي الله عنه: لم يجعل شفاؤكم فيما حرم عليكم، يحتمل أن يكون قال ذلك في داء عرف له دواء غير المحرم، لانه حينئذ يتسغني بالحلال عن الحرام، ويجوز أن يقال: تنكشف الحرمة عند الحاجة فلا يكون الشفاء بالحرام وإنما يكون بالحلال ا ه نور العين من آخر الفصل التاسع والأربعين

Tabraze Azam

Checked & Approved by Shaykh Faraz Rabbani

Sidebar