Getting married during iddat

Q:

1. If a woman is divorced while she was two months pregnant. During her iddat she makes nikaah with another person but refrains from having relationship with him till she delivers. Is this lawful?

2. What should a woman involved in such a problem do?

Bismillaah

A:

1. The iddat of a pregnant woman terminates upon the delivery of the child. It is haraam for her to get married to any person during the iddat period. She should immediately leave the person she married and observe her iddat. After the iddat if she wishes to marry, then she may marry.

2. She should sincerely repent for the wrongs she has committed and thereafter observe iddat.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

وعدة الحامل أن تضع حملها كذا في الكافي … وسواء كانت عن طلاق أو وفاة أو متاركة أو وطء بشبهة كذا في النهر الفائق (الفتاوى الهندية 1/528)

ولا يجوز نكاح منكوحة الغير ومعتدة الغير عند الكل (تاتارخانية 3/ 4)

لا يجوز للرجل أن يتزوج زوجة غيره وكذلك المعتدة كذا في السراج الوهاج سواء كانت العدة عن طلاق أو وفاة أو دخول في نكاح فاسد أو شبهة نكاح كذا في البدائع (الفتاوى الهندية 1/ 280)

( ولا تخرج معتدة رجعي وبائن ) بأي فرقة كانت على ما في الظهيرية ولو مختلعة على نفقة عدتها في الأصح اختيار أو على السكنى فيلزمها أن تكتري بيت الزوج معراج ( لو حرة ) أو أمة مبوأة ولو من فاسد ( مكلفة من بيتها أصلا ) لا ليلا ولا نهارا ولا إلى صحن دار فيها منازل لغيره ولو بإذنه لأنه حق الله تعالى بخلاف نحو أمة لتقدم حق العبد ( ومعتدة موت تخرج في الجديدين وتبيت ) أكثر الليل ( في منزلها ) لأن نفقتها عليها فتحتاج للخروج حتى لو كان عندها كفايتها صارت كالمطلقة فلا يحل لها الخروج فتح (الدر المختار 3/ 535-536)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)