The Asharah Mubasharah

Q: There are ten Sahaaba who are referred to as being promised Jannah. But isn’t it true that Jannah is promised to all Sahaaba, not only these ten?

Bismillaah

A: All the Sahaabah received general glad tidings of Jannah. However there were certain Sahaabah who received exclusive glad tidings of Jannah. Among them were the Asharah Mubasharah. They were called Asharah Mubasharah on account of the fact that Nabi (Sallallahu Alayhi Wasallam) had given them the glad tidings of Jannah in one gathering.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

عن عبد الرحمن بن عوف قال : قال رسول الله صلى الله عليه و سلم أبو بكر في الجنة و عمر في الجنة و عثمان في الجنة و علي في الجنة و طلحة في الجنة و الزبير في الجنة و عبد الرحمن بن عوف في الجنة و سعد في الجنة و سعيد في الجنة و أبو عبيدة بن الجراح في الجنة (جامع الترمذي #3747)

وقال في تحفة الأحوذي : قوله ( أبو بكر في الجنة الخ ) قال المناوي تبشير العشرة لا ينافي مجيء تبشير غيرهم أيضا في غير ما خبر لأن العدد لا ينفي الزائد وقال القارىء الظاهر أن هذا الترتيب هو المذكور على لسانه صلى الله عليه و سلم كما يشعر إليه ذكر اسم الراوي بين الأسماء وإلا كان مقتضى التواضع أن يذكره في آخرهم فينبغي أن يعتمد عليه في ترتيب البقية من العشرة انتهى وحديث عبد الرحمن بن عوف هذا أخرجه أيضا أحمد في مسنده (تحفة الأحوذي 10/ 171)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)