A girl was born out of wedlock. After she was born her mother accepted Islam. She is not sure if nikaah of her parents was thereafter performed or not. After a few years the parents divorced. The girl was brought up by her father from the age of 6 until marriage.1. Is her father a mahram to her?2. Are her uncles (fathers brothers) mahram to her?3. Does she need to adorn the hijaab and purda from her father and uncles?4. Will she inherit from them?5. If she does not inherit what is the procedure of wasiyyat?6. Is her brother who is also born out of wedlock from her same parents haqeeqi or akhyaafi?

Q: A girl was born out of wedlock. After she was born her mother accepted Islam. She is not sure if nikaah of her parents was thereafter performed or not. After a few years the parents divorced. The girl was brought up by her father from the age of 6 until marriage.

1. Is her father a mahram to her?

2. Are her uncles (fathers brothers) mahram to her?

3. Does she need to adorn the hijaab and purda from her father and uncles?

4. Will she inherit from them?

5. If she does not inherit what is the procedure of wasiyyat?

6. Is her brother who is also born out of wedlock from her same parents haqeeqi or akhyaafi?

Bismillaah

A:

1. Yes
2. Yes
3. No
4. No. She will inherit from her mother.
5. Her father can make wasiyyat for her from one third of his estate.
6. Akhyaafi.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

وهي أن ولد الزنا يرث من توأمه ميراث أخ لأم (الدر المختار 6/ 777)

( حرم ) على المتزوج ذكرا كان أو أنثى نكاح ( أصله وفروعه ) علا أو نزل ( وبنت أخيه وأخته وبنتها ) ولو من زنى

قال الشامي : قوله ( ولو من زنى ) أي بأن يزني الزاني ببكر ويمسكها حتى تلد بنتا بحر عن الفتح قال الحانوتي ولا يتصور كونها ابنته من الزنى إلا بذلك إذ لا يعلم كون الولد منه إلا به اه أي لأنه لو لم يمسكها يحتمل أن غيره زنى بها لعدم الفراش النافي لذلك الاحتمال قال ح قوله ولو من زنى تعميم بالنظر إلى كل ما قبله أي لا فرق في أصله أو فرعه أو أخته أن يكون من الزنى أو لا وكذا إذا كان له أخ من الزنى له بنت من النكاح أو من النكاح له بنت من الزنى وعلى قياسه قوله وبنتها وعمته وخالته أي أخته من النكاح لها بنت من الزنى أو من الزنى لها بنت من النكاح أو من الزنى لها بنت من الزنى وكذا أبوه من النكاح له أخت من الزنى أو من الزنى له أخت من النكاح ومن الزنى له أخت من الزنى وكذا أمه من النكاح لها أخت من الزنى أو من الزنى لها أخت من النكاح أو من الزنى لها أخت من الزنى إذا عرفت هذا فكان ينبغي أن يؤخر التعميم عن قوله وخالته اه (رد المحتار 3/ 28)
احسن الفتاوى 5/ 79

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)