Home » Hanafi Fiqh » Muftionline.co.za » Omitting the Jamaat Salaah in the Musjid

Omitting the Jamaat Salaah in the Musjid

Answered as per Hanafi Fiqh by Muftionline.co.za

Q: I perform most of my Salaah with my family at home. The Musjid is not very far away from where I live. Will I receive the reward of performing Salaah with jamaat through making jamaat with my family at home?

Bismillaah

A: Performing Salaah with jamaat is waajib (compulsory) in Islam. Similarly performing Salaah with jamaat in the Musjid is an extremely emphasized Sunnah of Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) which is close to the status of waajib. In the time of Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) the Sahaaba were commanded by Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) to perform all their fardh Salaah in the Musjid. Performing Salaah in the Musjid was so beloved to Rasulullah (Sallallahu Alayhi Wasallam) that he wanted to burn the houses of those people who did not attend the Musjid congregational Salaah. Hazrat Abdullah bin Masood (Radiyallahu Anahu) is reported to have said:

عن عبد الله بن مسعود قال حافظوا على هؤلاء الصلوات الخمس حيث ينادى بهن فإنهن من سنن الهدى وإن الله شرع لنبيه صلى الله عليه وسلم سنن الهدى ولقد رأيتنا وما يتخلف عنها إلا منافق بين النفاق ولقد رأيتنا وإن الرجل ليهادى بين الرجلين حتى يقام فى الصف وما منكم من أحد إلا وله مسجد فى بيته ولو صليتم فى بيوتكم وتركتم مساجدكم تركتم سنة نبيكم صلى الله عليه وسلم ولو تركتم سنة نبيكم صلى الله عليه وسلم لكفرتم (سنن أبي داود رقم 550)

“Guard your five daily Salaah through performing it at a place where the azaan is called out (i.e. the musjid). Verily performing these (fardh) Salaah in the musjid are from the Sunan-e-Huda (i.e. the prescribed acts of worship in Deen). Allah Ta’ala has commanded His Nabi (sallallahu alaihi wasallam) to guide you through such acts of worship which are guidance for you through and through. During the Mubaarak lifetime of Nabi (sallallahu alaihi wasallam) none would omit the jamaat Salaah in the Musjid except an open munaafiq (an open hypocrite), to such an extent that even a sick person would not omit the congregational Salaah in the Musjid. Rather he would be taken to the musjid while being supported on the shoulders of two men. Each one of you (i.e. referring to the Sahaaba) has a specified place in his home reserved for performing nafl salaah, etc. However, if you begin performing your fardh salaah at home and leave attending the congregational prayer in the musjid then you will be abandoning the emphasized Sunnah of Nabi (Sallallahu Alayhi Wasallam) and no sooner will you abandon his Mubaarak Sunnah, you will certainly go astray.”

The Fuqaha have explained the reasons through which one will be excused from attending the Musjid congregational Salaah (e.g. illness, being blind, crippled, etc.) Hence, if one does not have a valid excuse to leave out performing Salaah in the Musjid and one continues to perform Salaah at home, one will be sinful for abandoning the congregational Salaah in the Musjid. Therefore, even though one will receive the reward of Jamaat through performing jamaat with one’s family at home, however one will be sinful for leaving out performing Salaah with jamaat in the Musjid and the sin of abandoning the jamaat in the Musjid is far greater than the reward one will receive through performing jamaat with one’s family at home.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لقد هممت أن آمر فتياني أن يستعدوا لي بحزم من حطب ثم آمر رجلا يصلي بالناس ثم تحرق بيوت على من فيها (مسلم #651)

(والجماعة سنة مؤكدة للرجال ) قال الزاهدي أرادوا بالتأكيد الوجوب إلا في جمعة وعيد فشرط وفي التراويح سنة كفاية وفي وتر رمضان مستحبة على قول وفي وتر غيره وتطوع على سبيل التداعي مكروهة وسنحققه ويكره تكرار الجماعة بأذان وإقامة في مسجد محلة لا في مسجد طريق أو مسجد لا إمام له ولا مؤذن (أقلها اثنان ) واحد مع الإمام ولو مميزا أو ملكا أو جنيا في مسجد أو غيره وتصح إمامة الجني أشباه ( وقيل واجبة وعليه العامة ) أي عامة مشايخنا وبه جزم في التحفة وغيرها قال في البحر وهو الراجح عند أهل المذهب ( فتسن أو تجب ) ثمرته تظهر في الإثم بتركها مرة ( على الرجال العقلاء البالغين الأحرار القادرين على الصلاة بالجماعة من غير حرج ) ولو فاتته ندب طلبها في مسجد آخر إلا المسجد الحرام ونحوه ( فلا تجب على مريض ومقعد وزمن ومقطوع يد ورجل من خلاف ) أو رجل فقط ذكره الحدادي ( ومفلوج وشيخ كبير عاجز وأعمى ) وإن وجد قائدا ( ولا على من حال بينه وبينها مطر وطين وبرد شديد وظلمة كذلك ) وريح ليلا لا نهارا وخوف على ماله أو من غريم أو ظالم أو مدافعة أحد الأخبثين وإرادة سفر وقيامه بمريض وحضور طعام تتوقه نفسه ذكره الحدادي وكذا اشتغاله بالفقه لا بغيره كذا جزم به الباقاني تبعا للبهنسي أي إلا إذا واظب تكاسلا فلا يعذر ويعزر ولو بأخذ المال يعني بحبسه عنه مدة ولا تقبل شهادته إلا بتأويل بدعة الإمام أو عدم مراعاته (الدر المختار 1/552-557)

أحسن الفتاوى (3/284)

فتاوى محمودية (9/399)

فتاوى محمودية (9/401)

إمداد الأحكام (1/533)

فتاوى رحيمية (4/134)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)

This answer was collected from MuftiOnline.co.za, where the questions have been answered by Mufti Zakaria Makada (Hafizahullah), who is currently a senior lecturer in the science of Hadith and Fiqh at Madrasah Ta’leemuddeen, Isipingo Beach, South Africa.