The basic laws of iddat

Q: I wish to know what are the basic laws pertaining to iddat?

Bismillaah

A: In the case of talaaq, the ‘iddat of a woman who experiences haidh is the passing of three haidh.

In the case of the husband passing away, the ‘iddat of a woman experiencing haidh will be four months and ten days .

This law applies in the case where the husband passes away on the first of the lunar month. If he passes away during the month (i.e. on the second day of the month or any time thereafter), the ‘iddat will be one hundred and thirty days.

If the wife is pregnant, the iddat will be upon the delivery of the child in both cases (talaaq or husband passing away).

The ‘iddat of a woman who does not experience haidh (e.g. an old woman experiencing menopause) is the passing of three lunar months in the case of talaaq and four lunar months and ten days in the case where the husband passes away.

This law applies in the case where the husband passes away on the first of the lunar month. If he passes away during the month (i.e. on the second day of the month or any time thereafter), the ‘iddat will be ninety days in the case of talaaq and one hundred and thirty days in the case of the husband passing away.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

إذا وجبت العدة بالشهور في الطلاق والوفاة فإن اتفق ذلك في غرة الشهر اعتبرت الشهور بالأهلة وإن نقص العدد عن ثلاثين يوما وإن اتفق ذلك في خلاله فعند أبي حنيفة رحمه الله تعالى وإحدى الروايتين عن أبي يوسف رحمه الله تعالى يعتبر في ذلك عدد الأيام تسعون يوما في الطلاق وفي الوفاة يعتبر مائة وثلاثون يوما كذا في المحيط (الفتاوى الهندية 1/527)

والمطلقات يتربصن بأنفسهن ثلاثة قروء (سورة البقرة الآية 228)

(وهي في) حق (الحرة) … (تحيض لطلاق) ولو رجعيا (أوفسخ بجميع أسبابه … (بعد الدخول حقيقة أو حكما) … (ثلاث حيض كوامل) لعدم تجزي الحيضة(الدر المجتار 3/504-505)

(و ) العدة ( للموت أربعة أشهر ) بالأهلة لو في الغرة كما مر ( وعشرة ) من الأيام بشرط بقاء النكاح صحيحا إلى الموت ( مطلقا ) وطئت أو لا ولو صغيرة أو كتابية تحت مسلم ولو عبدا فلم يخرج عنها إلا الحامل (الدر المختار 3/510)

والعدة لمن لم تحض لصغر أو كبر أو بلغت بالسن ولم تحض ثلاثة أشهر كذا في النقاية (الفتاوى الهندية 1/526)

وعدة الحامل أن تضع حملها كذا في الكافي … وسواء كانت عن طلاق أو وفاة أو متاركة أو وطء بشبهة كذا في النهر الفائق (الفتاوى الهندية 1/528)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)