Infants wearing short clothing

Q:

1. Regarding new born and small babies, is it permissible to make them wear clothes which do not cover the satar, e.g. short pants or sleeveless tops for a baby girl? Provided they aren’t going out of the home etc.

2. If permissible, at what age should they be made to wear more modest clothing?

Bismillaah

A:

1. It is permissible for a baby.  

2. We glean from the statements of the Fuqaha (as mentioned in Shaami) that from the age of seven a girl should cover herself and wear a scarf. However if a girl’s features are a little more attractive, then the parents should exercise more caution in this regard.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

وفي السراج لا عورة للصغير جدا ثم ما دام لم يشته فقبل ودبر ثم تغلظ إلى عشر سنين ثم كبالغ

قال الشامي : قوله ( لا عورة للصغير جدا ) وكذا الصغيرة كما في السراج فيباح النظر والمس كما في المعراج قال ح وفسره شيخنا بابن أربع فما دونها ولم أدر لمن عزاه ا هـ قول قد يؤخذ مما في جنائز الشرنبلالية ونصه وإذا لم يبلغ الصغير والصغيرة حد الشهوة يغسلهما الرجال والنساء وقدره في الأصل بأن يكون قبل أن يتكلم ا هـ قوله ( ثم تغلظ ) قيل المراد أنه يعتبر الدبر وما حوله من الأليتين والقبل وما حوله يعني أنه يعتبر في عورته ما غلظ من الكبير ويحتمل أنهما قبل ذلك من المخفف فالنظر إليهما عند عدم الاشتهاء أخف إليهما من النظر بعد وليحرر طقوله ( ثم كبالغ ) أي عورته تكون بعد العشرة كعورة البالغين وفي النهر كان ينبغي اعتبار السبع لأمرهما بالصلاة إذا بلغا هذا السن اه (رد المحتار 1/ 407)

أحسن الفتاوى 8/ 262

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)