Iddat of a woman whose husband passed away after childbirth

Q: What will be the “iddat” of a woman if her husband passes away and she has a 6 day old baby? It is in my knowledge that if the woman is pregnant then till delivery she is in iddat and in normal cases it would be 4 months and 10 days. But my question is this that just 6 days before the death of the husband she delivered. So is there no iddah and she will be “paak or tahira” in 40 days. Or she will complete 4 months?

Bismillaah

A: Her iddat will be four months and ten days from the death of her husband.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( و ) العدة ( للموت أربعة أشهر ) بالأهلة لو في الغرة كما مر ( وعشرة ) من الأيام بشرط بقاء النكاح صحيحا إلى الموت ( مطلقا ) وطئت أو لا (الدر المختار)

قال الشامي: قوله ( وإلا فبالأيام ) في المحيط إذا اتفق عدة الطلاق والموت في غرة الشهر اعتبرت الشهور بالأهلة وإن نقصت عن العدد وإن اتفق في وسط الشهر فعندالإمام يعتبر بالأيام فتعتد في الطلاق بتسعين يوما وفي الوفاة بمائة وثلاثين وعندهما يكمل الأول من الأخير وما بينهما بالأهلة (رد المحتار/باب العدة  3/509-510)

إذا وجبت العدة بالشهور في الطلاق والوفاة فإن اتفق ذلك في غرة الشهر اعتبرت الشهور بالأهلة وإن نقص العدد عن ثلاثين يوما وإن اتفق ذلك في خلاله فعند أبي حنيفة رحمه الله تعالى وإحدى الروايتين عن أبي يوسف رحمه الله تعالى يعتبر في ذلك عدد الأيام تسعون يوما في الطلاق وفي الوفاة يعتبر مائة وثلاثون يوما كذا في المحيط (الفتاوى الهندية 1/527)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)