Discharging sadaqatul fitr for the passed years

Q: If I didn’t know I had to pay fitra for the past 10 years, how do I make up for it and will it count if I didn’t know about fitra but my father used to pay it for me without telling me?

Bismillaah

A:

1. You should pay the equivalent of the current years fitra for the previous years missed fitra.

2. If your father discharged fitra on your behalf for the previous years without your knowledge, the fitra will not be discharged in the case where you were not being supported by your father. However in the case where you were being supported by your father, then the fitra will be discharged.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

( تجب ) … ( موسعا في العمر ) عند أصحابناوهو الصحيح بحر عن البدائع معللا بأن الأمر بأدائها مطلق الزكاة على قول كما مر

قال الشامي : قوله ( وهو الصحيح ) هو ما عليه المتون بقولهم وصح لو قدم أو أخر قوله ( مطلق ) أي عن الوقت فتجب في مطلق الوقت وإنما يتعين بتعيينه فعلا أو آخر العمر ففي أي وقت أدى كان مؤديا لا قاضيا كما في سائر الواجبات الموسعة غير أن المستحب قبل الخروج إلى المصلى لقوله عليه الصلاة والسلام أغنوهم عنه المسألة في هذا اليوم بدائع (رد المحتار 2/ 358-359)

ولا يجوز أن يعطي عن غير عياله إلا بأمره كذا في المحيط (الفتاوى الهندية 1/ 193)

( تجب ) … ( لا عن زوجته ) وولده الكبير العاقل ولو أدى عنهما بلا إذن أجزأ استحسانا للإذن عادة أي لو في عياله وإلا فلا (الدر المختار 2/ 363)

ولا يؤدي عن زوجته ولا عن أولاده الكبار وإن كانوا في عياله ولو أدى عنهم أو عن زوجته بغير أمرهم أجزأهم استحسانا كذا في الهداية وعليه الفتوى كذا في فتاوى قاضي خان (الفتاوى الهندية 1/ 193 ، فتاوى رحيمية 7 /197)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)