Zakaat on land that was purchased with the intention of resale

Q: I am living abroad and my question is that I purchased two plots and decided that I will construct a house on one plot and and sell the second plot to utilize that amount for construction, guide me about the zakaat on those two plots. Secondly I have booked one house two month ago for four year installments and possession will be after installment. Guide me about the zakat on that house.

bismillah.jpg

A:

1. From the both plots you have purchased, since the first plot was purchased with the intention of building your home, you will not pay zakaat upon it. However you will pay zakaat upon the market value of the second plot since it was purchased with the intention of resale.

2. The Shar’ee principle in regard to working out one’s zakaat is that one will calculate the amount of zakaatable assets one owns i.e. cash, gold and silver jewellery and stock in trade, etc. Thereafter, one will deduct one’s debts and liabilities from one’s zakaatable assets and work out 2.5 percent of the remainder. This will be the amount that one will have to give out in zakaat.

And Allah Ta’ala (الله تعالى) knows best.

(أو نية التجارة ) في العروض إما صريحا ولا بد من مقارنتها لعقد التجارة كما سيجيء أو دلالة بأن يشتري عينا بعرض التجارة (الدر المختار 2/267) (فتاوى محمودية 14/130) 

في عرض تجارة قيمته نصاب من ذهب أو ورق مقوما بأحدهما ( تنوير الابصار 2/ 298)

كتاب الزكاة  قرنها بالصلاة في اثنين وثمانين موضعا في التنزيل دليل على كمال الاتصال بينهما وفرضت في السنة الثانية قبل فرض رمضان ولا تجب على الأنبياء إجماعا ( هي ) لغة الطهارة والنماء وشرعا ( تمليك ) خرج الإباحة فلو أطعم يتيما ناويا الزكاة لا يجزيه إلا إذا دفع إليه المطعوم كما لو كساه بشرط أن يعقل القبض إلا إذا حكم عليه بنفقتهم ( جزء مال ) خرج المنفعة فلو أسكن فقيرا داره سنة ناويا لا يجزيه ( عينه الشارع ) وهو ربع عشر نصاب حولي خرج النافلة والفطرة … (وسببه ) أي سبب افتراضها ( ملك نصاب حولي ) نسبه للحول لحولانه عليه ( تام ) بالرفع صفة ملك خرج مال المكاتب  أقول إنه خرج باشتراط الحرية على أن المطلق ينصرف للكامل ودخل ما ملك بسبب خبيث كمغصوب خلطه إذا كان له غيره منفصل عنه يوفي دينه ( فارغ عن دين له مطالب من جهة العباد ) سواء كان لله كزكاة وخراج أو للعبد ولو كفالة أو مؤجلا ولو صداق زوجته المؤجل للفراق ونفقة لزمته بقضاء أو رضا بخلاف دين نذر وكفارة وحج لعدم المطالب ولا يمنع الدين وجوب عشر وخراج وكفارة ( و ) فارغ ( عن حاجته الأصلية ) لأن المشغول بها كالمعدوم وفسره ابن ملك بما يدفع عنه الهلاك تحقيقا كثيابه أو تقديرا كدينه ( نام لو تقديرا ) بالقدر على الاستنماء ولو بنائبه. (الدر المختار 2/256-263)

Answered by:

Mufti Zakaria Makada

Checked & Approved:

Mufti Ebrahim Salejee (Isipingo Beach)